قرآن کریم

چند سوره حروف مقطعه دارند ؟

- در آغاز 29 سوره از سوره های قرآن، حروف مقطعه آمده است

........................

چرا به خدا شکور می گوییم ؟

- از این جهت که خدا فضیلت و کوشش و حرکت بشر را، حسن نیت و خلوص بشر را قدردانی می کند به خدا " شکور " گفته می شود.

........................

منظور از صبر و صلوه در آیه ۴۵ سوره بقره چیست ؟

سوره : البقرة    آیه : 45

متن عربی آیه : وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ

ترجمه مشکینی
و (در کارهایتان) از صبر (روزه) و نماز یارى طلبید، و البته استعانت و نماز (هر دو) دشوار و گران است مگر بر فروتنان

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=18395&AyeID=52&ltr2=1

صبر به روزه تفسیر شده در این تفسیر

 

.............................

منظور از محکمات و متشابهات در قرآن چیست ؟
هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِیلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ(آل عمران، 7)
او کسی است که بر تو این کتاب را نازل کرد. بخشی از آن آیات محکم هستند که اصل و اساس این کتاب را تشکیل می‏دهند. (و هر گونه ابهامی که در آیات دیگر باشد با مراجعه به این محکمات روشن می‏شود) و بخشی از آن آیات متشابه است (یعنی احتمالات مختلفی در نگاه اول در معنای آن است ولی با توجه به آیات محکم تفسیر آنها نیز روشن می‏شود) اما کسانی که در دلهایشان انحراف است به خاطر ایجاد فتنه (و گمراه کردن مردم) و به خاطر تفسیر (نادرست) به سراغ آیات متشابه می‏روند در حالی که تفسیر این آیات متشابه را جز خداوند و کسانی که در علم راسخ و استوارند نمی‏دانند (راسخان در علم) می‏گویند ما به آن ایمان داریم همه از طرف خداست (خواه محکم باشد یا متشابه همه از اوست) و جز خردمندان پند نگیرند.
توضیح :
در این آیه چند سؤال مطرح است:
سؤال اول:چرا در قرآن آیات متشابه به کار رفته است؟!
پاسخ:
اولاً وجود آیات متشابه زمینه فکر و تدبر و مقدمه نهضت علمی است‏
ثانیاً احساس رابطه و نیاز به رهبران آسمانی در این گونه پیچیدگیها به چشم می‏خورد. آری اگر همه درس آسان باشد شاگرد احساس نیاز به استاد نمی‏کند
ثالثاً متشابهات وسیله آزمایش مردم است. گروهی کژ اندیش از لابلای آنها به سراغ اهداف شوم خود می‏روند و گروهی به فرموده امام رضا(ع) با مراجعه به محکمات معنای صحیح را کشف می‏نمایند.
........................................
ملاک عزت و ذلت انسانها چیست  ؟
...
در این آیه به خوبی بیان شده که هم نعمت برای امتحان است و هم نقمت؛ ثانیاً نه نعمت نشانة عزت است و نه تنگ دستی نشانة ذلت.
با توجه به آیات و روایاتی که ذکر شد، اوّلاً نظر انسان نباید محدود به زندگی خاکی باشد؛ ثانیاً در بسیاری از پدیده ها و نعمت ها و نقمت هایی که وجود دارد، واقعیاتی درون آن‌ها است که ما بی خبریم و به همین خاطر تنها صورت ظاهری دنیا را می بینیم و بر آن حکم می‌کنیم. در واقع این تفاوت ها برای این است که معلوم شود انسان چگونه از امکانات خداداده بهره برداری می‌کند. بنابراین اگر تفاوت ها و نابرابری ها نبود، زمینة ابتلا و امتحان از میان می رفت و خبیث و طیّب از هم جدا نمی شد.
قرآن می‌فرماید:"لیمیز الله الخبیث من الطّیّب؛ (این ها همه) به خاطر آن است که خداوند (می‌خواهد) ناپاک را از پاک جدا سازد".[5]
از طرف دیگر خدا در اموال ثروتمندان، حقوقی [مانند خمس و زکات و سایر حقوق واجب شرعی] قرار داده که باید به نیازمندان کمک کنند:"و فی اموالهم حقّ للسّائل والمحروم؛ در اموال آن‌ها حقّی برای سائل و محروم است".[6]
انفال (8) آیة 37
[6] یس (36) آیة 47
..................................
کافر کیست و غیبت کردن درباره او چه حکمی دارد؟ کسی که منکر خدا و پیامبر و ضروری دین باشد کافر است و غیبت و عیب‏جویی از او حرام نیست
.............................
آنهابی که به استفاده از وسیله در پیشگاه خداوند متعال و توسل ایراد می گیرند باید بدانند :
اتفاقا خداوند متعال می فرماید بسوی خدا وسیله بجویید :
(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةََ وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ
تُفْلِحُونَ.)(مائده:35)
................................
ادامه  دارد ..............

نوشته شده در چهارشنبه ۱۳ بهمن ،۱۳۸٩ساعت ۱٢:۱۸ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin