قرآن کریم

«حاملان قرآن همان شاملان رحمت ویژه الهی می باشند» (پیامبر اکرم (ص)) منظور از حامل چه کسی است؟

خداوند در آیه ی5 سوره ی جمعه در باره ی یهود می فرماید : ( مثل الذین حملوا التوراه ثم لم یحملو ها کمثل الحمار یحمل اسفارا ؛ مثل کسانی که تورات را آمو ختند و مکلف به عمل به آن شدند ولی به آن عمل نکردند مثل الاغی است که بر پشتش کتاب هائی حمل می کند . ) . با توجه به معنای این آیه و روایاتی که در مورد حاملان قرآن وارد شده است میتوان نتیجه گرفت که حامل قرآن کسی است که با قرآن مانوس و آشناست و از محتوای آن آگاهی دارد و پیام ها و احگام و معارف نورانی آن را به خوبی در یافته اند و به اندازه توان و ظرفیت خود به دستورات آن عمل نموده و وجودشان ظرف حقایق و معارف قرآنی شده است به کونه ای که گویا قرآن مجسم شده اند و قرآن را با خود حمل می کنند . در روایتی حاملین قرآن پیشوایان و سرپرستان اهل بهشت و در روایت دیگری اشراف و بزرگان امت شمرده شده اند و در حدیث دیگری به عنوان آموزگاران کلام خداوند که لباسی از نور خدا پو شیده اند معرفی شده اند . مجموع این اوصاف و ویژگی ها دلالت دارد که حامل قرآن اهل فهم قرآن و عمل به محتوا و برنامه های آن است نه این که تنها حافظ قرآن باشد هر چند اهل عمل به آن نباشد .
همراهان و حاملان قرآن
1. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : «اشراف امتی حملة القرآن و اصحاب اللیل»؛
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: بزرگواران امت من حاملان (همراهان) قرآن و شب زنده‌داران هستند. (البحار، ج 92، ص 177، ر 2)
2. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : «حملة القرآن عرفاء اهل الجنة»؛
حاملان (همراهان) قرآن عارفان اهل بهشت هستند.
3. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : «حملة القرآن المخصوصون برحمة الله الملبوسون نور الله المعلمون کلام الله المقربون من الله من و الاهم فقد و الی الله و من عاداهم فقد عادی الله»؛
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: حاملان قرآن مخصوصند به رحمت و بخشش خدا و پوشیده به نور خدا، معلم کلام خدا، و مقربان نزد خدا هستند، هر کس آنها را دوست دارد، خدا را دوست داشته و هر که با آنها دشمن باشد، با خدا دشمن است. (البحار، ج 92، ص 181، ر 15)
4. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : «اِن اکرم العباد الی الله بعد الانبیاء العلماء ثم حملة القرآن یخرجون من الدنیا کما یخرج الانبیاء و یحشرون من قبورهم مع الانبیاء و یَمرون علی الصراط مع الانبیاء و یاخذون ثواب الانبیاء فطوبی لطالب العلم و حامل القرآن»؛
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: همانا بهترین مردم در نزد پروردگار بعد از پیامبران و علماء حاملان قرآن هستند، خارج می‌شوند از دنیا همان طوری که انبیاء خارج می‌شوند و برانگیخته می‌شوند از قبور همانند انبیاء و می‌گذرند از صراط با انبیاء و می‌گیرند ثواب و پاداش انبیاء را پس چه خوب پاداشی است برای طالب علم و حامل قرآن. (المستدرک، ج 4، ص 244، ر 4604)
5. قال علی ـ علیه السّلام ـ : «حملة القرآن فی الدنیا عرفاء اهل الجنة یوم القیامة»؛
امام ـ علیه السّلام ـ فرمود: حاملان (همراهان) قرآن در دنیا، عرفاء بهشت هستند در روز قیامت. (الوسایل، ج 6، ص 169، ر 7650)
6. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : «ان اهل القرآن فی اعلی درجه من الادمیین داخلا النبیین و المرسلین فلا تستضعفوا اهل القرآن حقوقهم فان فهم من الله العزیز الجبار لمکانا علیاً»؛
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: اهل قرآن در بالاترین درجه از آدمها هستند سوای پیامبران و مرسلین پس حقوق اهل قرآن را اندک و کم مشمارید، زیرا برای ایشان نزد خدای بزرگ مقام بلندی است. (الوسایل، ج 6، ص 174، ر 7663)
7. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : «یا حامل القرآن تواضع به یرفعک الله و لا تعزز به فیذلک الله یا حامل القرآن تزین به الله یزنیک الله به و لا تزین به للناس فیشینک الله به»؛
پیامبر اکرم فرمود: ای حامل قرآن تواضع کن به این قرآن خدا تو را بالا می‌برد، معزور نشو خدا تو را ذلیل می‌کند ای حامل قرآن زینت بده و افتخار کن برای خدا تا خدا به تو افتخار کند و زینت نده افتخار نکن برای مردم پس خدا تو را خوار می‌کند به وسیله این قرآن. (الوسایل، ج 6، ص 181، ر 7676)
8. قال رسول الله یا معاشر قرّاء القرآن اتقوالله عز و جل فیما حمّلکم به من کتابه فَانّی مسئوول و انکم مسئولون انی مسؤول عن تبلیغ الرسالة و امّا انتم فتُسألون عمّا حمّلتم من کتاب الله و سنّتی»؛
ای گروه قرآن خوانان از خدای بپرهیزید در آن چه از کتاب خود به شما داده است زیرا که من مسئولم و شما هم مسئول هستید، من از رساندن و تبلیغ رسالت مسئولم، و شما از آن چه از قرآن و سنت من در بردارید مسئول هستید. (الکافی، ج 2، ص 443)
9. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : «اهل القرآن هم اهل الله و خاصة»؛
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: اهل قرآن اهل خدا و جزء خواص دربار الهی هستند. (مجمع البیان، ج 1، ص 15)
10. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : «یوضع یوم القیامة منابر من نور و عند کل منبر نجیب من نُجُب الجنة ثم ینادی منادٍ من قِبَل رب العزه این حملة کتاب الله اجلسوا علی هذه المنابر فلا خوف علیکم و لا انتم تحزنون حتی یفرغ الله من حساب الخلائق ثم ارکبوا علی هذه النجب و اذهبوا الی الجنة»؛
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: برپا می‌شود روز قیامت منبرهایی از نور که نزد هر منبر بزرگی از بزرگان بهشت هست، پس ندا می‌دهد منادی از طرف خداوند کجایند، حاملین کتاب خدا بنشینید بر این منبرها، پس ترسی بر شما نیست و شما محزون نباشید تا خدا از حساب خلایق فارغ شود، پس سوار می‌شوید بر این بزرگواران و می‌روید به سوی بهشت. (مستدرک، ج 1، ص 290)
11. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : «یا اباذر من اجلال الله اکرام ذی الشیبة المسلم و اکرام حملة القرآن العاملین به و اکرام السلطان المقسط»؛
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: ای اباذر از بزرگواری خدا اکرام فرمانده سپاه مسلمان، اکرام حامل قرآن که عامل به آن باشد و اکرام سلطان عادل است. (راجع مستدرک الوسایل، ج 1، ص 290)
12. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : «حامل القرآن حامل رایة الاسلام و من اکرمه فقد اکرم الله و من اهانه علیه لعنة الله»؛
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: حامل قرآن پرچمدار اسلام است کسی که به او احترام بگذارد، خدا را گرامی داشته است و کسی که به او اهانت کند لعنت خدا بر او باد. (کنز العمال، ج 1، ص 515، ر 2294)
پیامبر اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ می‌فرماید: «إن أکرم العباد إلی الله بعد الأنبیاء العلماء ثم حملة القرآن یخرجون من الدّنیا کما یخرج الأنبیاء و یحشرون من قبورهم مع الأنبیاء و یمرّون علی الصراط مع الأنبیاء و یأخذون ثواب الأنبیاء. فطوبی لطالب العلم و حامل القرآن ممّا لهم عند الله من الکرامة و الشرف»؛ گرامی‌ترین بندگان خدا پس از پیامبران دانشمندان هستند و سپس حاملان قرآن. عالمان و حاملان علم و عمل قرآن به گونة پیامبران از دنیا رخت برمی‌بندند و حشر آنان و عبورشان از صراط همراه پیامبران خواهد بود و از ثواب انبیا بهره‌مند می‌شوند. پس خوشا به حال جویندگان علم و حاملان قرآن که از کرامت و شرف الهی برخوردارند.
کسی که قرآن را فرا گیرد تا فقط در خطابه‌ها یا نگارش کتابها از آن بهره گیرد، معلوم می‌شود قرآن را برای تدبّر در آن و عمل به آن نخواسته است و این دانش تجاری، حرفه‌ای بیش نیست و چنین علمی در اواخر عمر آدمی نیز به فراموشی سپرده می‌شود. گر چه این فراگیری نیز ثواب آشنایی با ظاهر قرآن را دارد؛ اما آن که قرآن را برای تدبّر و عمل فرا گیرد جایگاه دیگری دارد.
منبع:سایت اندیشه قم وسایت معارف قرآن

http://porseman.org/q/show.aspx?id=89188

       

گوگل

 

 

 

 

 


نوشته شده در دوشنبه ۱۱ بهمن ،۱۳۸٩ساعت ۱۱:۳٢ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin