قرآن کریم

فضیلت تسبیح حضرت زهرا (س)

اولین ذکری که بعد از اتمام نماز بسیار سفارش شده است تسبیح حضرت زهرا (س) است. از امام صادق (ع) مروی است که: ما امر می‌کنیم کودکان خود را به تسبیح فاطمه (س) چنانکه امر می‌کنیم آنها را به نماز، پس ترک آن را مکن که هر که مداومت نماید بر آن شقی و بدبخت نمی‌شود و در روایات معتبر وارد شده که ذکر کثیر که خدا در قرآن مجید به آن امر فرموده تسبیح حضرت فاطمه (س) است که باید بعد از هر نماز خوانده شود.
امام محمد باقر (ع) فرمودند: هر که تسبیح فاطمه (س) را بگوید و بعد از آن استغفار کند خدا او را بیامرزد و آن بر زبان صد است و در میزان عمل هزار، و شیطان را دور می‌کند و خدا را خشنود می‌‌گرداند. امام صادق (ع) نیز فرمودند: هر که این تسبیح را بعد از نماز بگوید پیش از آنکه پاهایش را از حالت نماز بگرداند آمرزیده شود و بهشت بر او واجب گردد و نزد من از آنکه هزار رکعت نماز بگذارد در هر روزی بهتر است و آن تسبیح این است بعد از هر نماز بلافاصله:
۳۴ مرتبه: اللهُ اَکْبَر
۳۳ مرتبه: اَلْحَمْدُلله
۳۳مرتبه: سُبْحانَ الله

http://www.yamojir.com/fa/ganj-manavi/2a-ha/1158-2009-10-05-15-13-25.html

 

 

   تسبیح-سنگ-مالاکیت

http://www.stoneeshop.com/تسبیح.html

 

 

 

 

 


نوشته شده در دوشنبه ۳٠ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۱٠:٤٠ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

 

مکروهاتى که باعث کمى عقل مى شوند

 

۱ - شوخى و مزاح کردن زیاد
۲ - پرهیز از خوردن گوشت تا چهل روز
۳ - بول کردن در آب ایستاده (راکد)
۴ - زیاد خوردن گوشت حیوانات وحشى
۵ - دست کشیدن از تجارت (۳۲)

http://www.yamojir.com/fa/ganj-manavi/2a-ha/2502-1389-05-21-08-12-18.html

 

دعا

http://www.yamojir.com/fa/ganj-manavi/2a-ha.html

 

 

 

 

 


نوشته شده در دوشنبه ۳٠ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۱٠:٢۱ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

مصحف امام علی علیه السلام

مصحف امام علی علیه السلام  

 

در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همزمان با نزول آیات قرآنی، برای نگهداری آیات قرآن از فراموشیش از دو راه حافظه و نوشتن استفاده می‌گردید. یعنی عده‌ای که دارای حافظه قوی بودند آیاتی که نازل می‌گردید را در حافظه خود نگه داشته و مرور می‌کردند و علاوه بر حافظان، عده‌ای دیگر نیز به دستور حضرت پیامبر، مامور به ‌نوشتن قرآن بودند که تاریخ تقریبا نام چهل تن از آنها را ضبط نموده است و افرادی مانند حضرت علی علیه السلام، ابن ابی کعب، زیدبن ثابت نمونه‌ای از نویسندگان وحی بودند که به کاتبان وحی مشهور گشته بودند یعنی وقتی آیه‌ای نازل می‌شد پیامبر به اینها دستور می‌داد تا آنها را بنویسند و اگر احیانا آیاتی در زمان که پیامبر تنها بود و آنها در دسترس نبودند، در اولین فرصتی که به کاتبان وحی می‌رسید دستور نوشتن آیات جدید نازل شده را می‌داد.

........

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/6/14/30391.html

 

 

 

 


نوشته شده در دوشنبه ۳٠ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۱٠:۱٩ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

مشخصات هود (ع) و قوم او

 

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/6/18/30756.html

 

عذاب قوم عاد و نجات هود (ع) و مؤمنان

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/6/18/30757.html

 

 

حکومت داوود (ع) و برخورد او با مردم(2)

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/6/18/30760.html

 

 

حکومت داوود (ع) و برخورد او با مردم(3)

تبیان زنجان

 

 

 

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/6/18/30761.html

 

آخرالزّمان از زبان پیامبر اعظم (ص)

http://tebyan-zn.ir/News-Article/Religion_Thoughts/mahdaviyat/2011/6/13/30218.html

 

 

 

 

 


نوشته شده در دوشنبه ۳٠ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۱٠:۱٤ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

ماجرای شدّاد چیست؟

بهشت شدّاد و هلاکت او قبل از دیدار بهشت خود

بعضی در ذیل آیه 6 تا 8 سوره فجر ماجرای بهشت شدّاد و هلاکت او را قبل از دیدار آن بهشت نقل کرده‎اند. در این آیات چنین می‎خوانیم:

«اَ لَمْ تَرَ کَیفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعادٍ إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ الَّتِی لَمْ یخْلَقْ مِثْلُها فِی الْبِلادِ؛ آیا ندیدی پروردگارت با قوم عاد چه کرد؟ با آن شهر اِرَم و باعظمت عاد چه نمود؟ همان شهری که مانندش در شهرها آفریده نشده.»

روایت شده: عاد که حضرت هود ـ علیه السلام ـ مأمور هدایت قوم عاد شد، دو پسر به نام «شدّاد» و «شدید» داشت، عاد از دنیا رفت، شدّاد و شدید با قلدری جمعی را به دور خود جمع کردند و به فتح شهرها پرداختند، و با زور و ظلم و غارت بر همه جا تسلط یافتند، در این میان، ‌شدید از دنیا رفت، و شدّاد تنها شاه بی‎رقیب کشور پهناور شد، غرور او را فرا گرفت (هود ـ علیه السلام ـ او را به خداپرستی دعوت کرد، و به او فرمود: «اگر به سوی خدا آیی، خداوند پاداش بهشت جاوید به تو خواهد داد، او گفت: بهشت چگونه است؟ هود ـ علیه السلام ـ بخشی از اوصاف بهشت خدا را برای او توصیف نمود. شدّاد گفت اینکه چیزی نیست من خودم این گونه بهشت را خواهم ساخت، کبر و غرور او را از پیروی هود ـ علیه السلام ـ باز داشت).

او تصمیم گرفت از روی غرور، بهشتی بسازد تا با خدای بزرگ جهان عرض اندام کند، شهر اِرَم را ساخت، صد نفر از قهرمانان لشکرش را مأمور نظارت ساختن بهشت در آن شهر نمود، هر یک از آن قهرمانان هزار نفر کارگر را سرپرستی می‎کردند و آنها را به کار مجبور می‎ساختند.

شدّاد برای پادشاهان جهان نامه نوشت که هر چه طلا و جواهرات دارند همه را نزد او بفرستند، ‌و آنها آنچه داشتند فرستادند.

آن قهرمانان مدت طولانی به بهشت سازی مشغول شدند، تا این که از ساختن آن فارغ گشتند، و در اطراف آن بهشت مصنوعی، حصار (قلعه و دژ) محکمی ساختند، در اطراف آن حصار هزار قصر با شکوه بنا نهادند، سپس به شدّاد گزارش دادند که با وزیران و لشکرش برای افتتاح شهر بهشت وارد گردد.

شدّاد با همراهان، با زرق و برق بسیار عریض و طویلی به سوی آن شهر (که در جزیره العرب، بین یمن و حجاز قرار داشت) حرکت کردند، هنوز یک شبانه روز وقت می‎خواست که به آن شهر برسند،‌ ناگاه صاعقه‎ای همراه با صدای کوبنده و بلندی از سوی آسمان به سوی آنها آمد و همه آنها را به سختی بر زمین کوبید، همه آنها متلاشی شده و به هلاکت رسیدند.[1]   .....

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/6/18/30755.html

 

 


نوشته شده در دوشنبه ۳٠ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۱٠:٠٩ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

ترجمه آیه 1 تا 16 سوره بقره به چند زبان

ترجمه آیه 1 تا 16 سوره بقره به چند زبان 
 
 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

الم( 1 ) ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ ۛ فِیهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ( 2 ) الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ( 3 ) وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ( 4 ) أُولَٰئِکَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ( 5 )إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ( 6 ) خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ( 7 ) وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ( 8 ) یُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا یَشْعُرُونَ( 9 ) فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ( 10 ) وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ( 11 ) أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰکِنْ لَا یَشْعُرُونَ( 12 ) وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰکِنْ لَا یَعْلَمُونَ( 13 ) وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَیَاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ( 14 ) اللَّهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیَمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ( 15 ) أُولَٰئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا کَانُوا مُهْتَدِینَ( 16 )

فارسی

به نام خداوند بخشنده مهربان

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر الم (بزرگ است خداوندی که این کتاب عظیم را، از حروف ساده الفبا به وجود آورده). ( 1 ) آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد، و مایه هدایت پرهیزکاران است. ( 2 ) (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند، و نماز را برپا میدارند، و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی دادهایم، انفاق میکنند. ( 3 ) و آنان که به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین) نازل گردیده، ایمان میآورند، و به رستاخیز یقین دارند. ( 4 ) آنان بر طریق هدایت پروردگارشانند، و آنان رستگارانند. ( 5 )کسانی که کافر شدند، برای آنان تفاوت نمیکند که آنان را (از عذاب الهی) بترسانی یا نترسانی، ایمان نخواهند آورد. ( 6 ) خدا بر دلها و گوشهای آنان مهر نهاده، و بر چشمهایشان پردهای افکنده شده، و عذاب بزرگی در انتظار آنهاست. ( 7 ) گروهی از مردم کسانی هستند که میگویند: (به خدا و روز رستاخیز ایمان آوردهایم. ) در حالی که ایمان ندارند. ( 8 ) میخواهند خدا و مومنان را فریب دهند، در حالی که جز خودشان را فریب نمیدهند، (اما) نمیفهمند. ( 9 ) در دلهای آنان یک نوع بیماری است، خداوند بر بیماری آنان افزوده، و به خاطر دروغهایی که میگفتند، عذاب دردناکی در انتظار آنهاست. ( 10 ) و هنگامی که به آنان گفته شود: (در زمین فساد نکنید) میگویند: (ما فقط اصلاحکنندهایم)! ( 11 ) آگاه باشید اینها همان مفسدانند، ولی نمیفهمند. ( 12 ) و هنگامی که به آنان گفته شود: (همانند (سایر) مردم ایمان بیاورید!) میگویند: (آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟!*) بدانید اینها همان ابلهانند ولی نمیدانند! ( 13 ) و هنگامی که افراد باایمان را ملاقات میکنند، و میگویند: (ما ایمان آوردهایم!) (ولی) هنگامی که با شیطانهای خود خلوت میکنند، میگویند: (ما با شمائیم! ما فقط (آنها را) مسخره میکنیم!) ( 14 ) خداوند آنان را استهزا میکند، و آنها را در طغیانشان نگه میدارد، تا سرگردان شوند. ( 15 ) آنان کسانی هستند که (هدایت) را به (گمراهی) فروختهاند، و (این) تجارت آنها سودی نداده، و هدایت نیافتهاند. ( 16 )

انگلیسی

به نام خداوند بخشنده مهربان

Alif. Lam. Mim. ( 1 ) This is the Scripture whereof there is no doubt, a guidance unto those who ward off (evil). ( 2 ) Who believe in the Unseen, and establish worship, and spend of that We have bestowed upon them; ( 3 ) And who believe in that which is revealed unto thee (Muhammad) and that which was revealed before thee, and are certain of the Hereafter. ( 4 ) These depend on guidance from their Lord. These are the successful. ( 5 ) As for the Disbelievers, Whether thou warn them or thou warn them not it is all one for them; they believe not. ( 6 ) Allah hath sealed their hearing and their hearts, and on their eyes there is a covering. Theirs will be an awful doom. ( 7 ) And of mankind are some who say: We believe in Allah and the Last Day, when they believe not. ( 8 ) They think to beguile Allah and those who believe, and they beguile none save themselves; but they perceive not. ( 9 ) In their hearts is a disease, and Allah increaseth their disease. A painful doom is theirs because they lie. ( 10 ) And when it is said unto them: Make not mischief in the earth, they say: We are peacemakers only. ( 11 ) Are not they indeed the mischief-makers? But they perceive not. ( 12 ) And when it is said unto them: believe as the people believe, they say: shall we believe as the foolish believe? are not they indeed the foolish? But they know not. ( 13 ) And when they fall in with those who believe, they say: We believe; but when they go apart to their devils they declare: Lo! we are with you; verily we did but mock. ( 14 ) Allah (Himself) doth mock them, leaving them to wander blindly on in their contumacy. ( 15 ) These are they who purchase error at the price of guidance, so their commerce doth not prosper, neither are they guided. ( 16 )

آلمانی

به نام خداوند بخشنده مهربان

Alif Lam Mim. ( 1 ) Dies ist (ganz gewiß) das Buch (Allahs), das keinen Anlaß zum Zweifel gibt, (es ist) eine Rechtleitung für die Gottesfürchtigen ( 2 ) die an das Verborgene glauben und das Gebet verrichten und von dem ausgeben, was Wir ihnen beschert haben ( 3 ) und die an das glauben, was auf dich und vor dir herabgesandt wurde, und die mit dem Jenseits fest rechnen. ( 4 ) Diese folgen der Leitung ihres Herrn und diese sind die Erfolgreichen. ( 5 ) Wahrlich, denen, die ungläubig sind, ist es gleich, ob du sie warnst oder nicht warnst: sie glauben nicht. ( 6 ) Versiegelt hat Allah ihre Herzen und ihr Gehör; und über ihren Augen liegt ein Schleier; ihnen wird eine gewaltige Strafe zuteil sein. ( 7 ) Und manche Menschen sagen: "Wir glauben an Allah und an den Jüngsten Tag", doch sie sind keine Gläubigen. ( 8 ) Sie versuchen, Allah und die Gläubigen zu betrügen, und doch betrügen sie nur sich selbst, ohne daß sie dies empfinden. ( 9 ) In ihren Herzen ist eine Krankheit, und Allah mehrt ihre Krankheit, und für sie ist eine schmerzliche Strafe dafür (bestimmt), daß sie logen. ( 10 ) Und wenn ihnen gesagt wird: "Stiftet kein Unheil auf der Erde", so sagen sie: "Wir sind doch die, die Gutes tun." ( 11 ) Gewiß jedoch sind sie die, die Unheil stiften, aber sie empfinden es nicht. ( 12 ) Und wenn ihnen gesagt wird: "Glaubt wie die Menschen geglaubt haben", sagen sie: "Sollen wir etwa wie die Toren glauben?" Gewiß jedoch sind sie selbst die Toren, aber sie wissen es nicht. ( 13 ) Und wenn sie mit den Gläubigen zusammentreffen, so sagen sie: "Wir glauben". Wenn sie aber mit ihren Satanen allein sind, sagen sie: "Wir sind ja mit euch; wir treiben ja nur Spott." ( 14 ) Allah verspottet sie und läßt sie weiter verblendet umherirren. ( 15 ) Diese sind es, die das Irregehen gegen die Rechtleitung eingetauscht haben, doch ihr Handel brachte ihnen weder Gewinn, noch werden sie rechtgeleitet. ( 16 )

فرانسوی

به نام خداوند بخشنده مهربان

Alif, Lâm, Mim. ( 1 ) C'est le Livre au sujet duquel il n'y a aucun doute, c'est un guide pour les pieux, ( 2 ) qui croient à l'invisible et accomplissent la Salât et dépensent (dans l'obéissance à Allah), de ce que Nous leur avons attribué, ( 3 ) Ceux qui croient à ce qui t'a été descendu (révélé) et à ce qui a été descendu avant toi et qui croient fermement à la vie future. ( 4 ) Ceux-là sont sur le bon chemin de leur Seigneur, et ce sont eux qui réussissent (dans cette vie et dans la vie future). ( 5 ) Il est égal pour les infidèles que tu les avertisses ou que tu ne les avertisses pas, ils ne croient pas. ( 6 ) Allah a scellé leurs cours et leurs oreilles; et un voile épais leur couvre la vue; et pour eux il y aura un grand châtiment. ( 7 ) Parmi les gens, il y a ceux qui disent: «Nous croyons en Allah et au Jour dernier!» tandis qu'en fait, ils n'y croient pas. ( 8 ) Ils cherchent à tromper Allah et les croyants; mais ils ne trompent qu'eux-mêmes, et ils ne s'en rendent pas compte. ( 9 ) Il y a dans leurs cours une maladie (de doute et d'hypocrisie), et Allah laisse croître leur maladie. Ils auront un châtiment douloureux, pour avoir menti. ( 10 ) Et quand on leur dit: «Ne semez pas la corruption sur la terre», ils disent: «Au contraire nous ne sommes que des réformateurs!» ( 11 ) Certes, ce sont eux les véritables corrupteurs, mais ils ne s'en rendent pas compte. ( 12 ) Et quand on leur dit: «Croyez comme les gens ont cru», ils disent: «Croirons-nous comme ont cru les faibles d'esprit?» Certes, ce sont eux les véritables faibles d'esprit, mais ils ne le savent pas. ( 13 ) Quand ils rencontrent ceux qui ont cru, ils disent: «Nous croyons» mais quand ils se trouvent seuls avec leurs diables, ils disent: «Nous sommes avec vous; en effet nous ne faisions que nous moquer (d'eux)». ( 14 ) C'est Allah qui Se moque d'eux et les endurcira dans leur révolte et prolongera sans fin leur égarement. ( 15 ) Ce sont eux qui ont troqué le droit chemin contre l'égarement. Eh bien, leur négoce n'a point profité. Et ils ne sont pas sur la bonne voie. ( 16 )

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/6/13/30174.html

 

 

 


نوشته شده در دوشنبه ۳٠ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۱٠:٠٧ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

http://www.quranct.com/entry.php?158-صلوات-خاصه-حضرت-زهرا-(س)

http://www.quranct.com/member.php?6-iranproud

 

 


نوشته شده در شنبه ٢۱ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:٠٦ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

http://www.quranct.com/blog.php?langid=2

 

 

 


نوشته شده در شنبه ٢۱ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:٠٢ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

قرآن


در این مورد سه دیدگاه عمده وجود دارد که به صورت مختصر بدانها اشاره می‌کنیم و دلایل آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:


دیدگاه اول: همه علوم بشری در قرآن وجود دارد.
برای اولین بار این اندیشه در کتاب «احیاء العلوم» و «جواهر القرآن» ابو حامد غزالی (م 505 ق) دیده شده است. او سعی کرد که نشان دهد همه علوم را می‌توان از قرآن استخراج کرد. او می‌نویسد:


«پس علوم، همه آنها در افعال و صفات خدا داخل است و خداوند در قرآن، افعال ذات و صفات خود را توضیح می‌دهد و این علوم بی‌نهایت است و در قرآن به اصول و کلیات (مجامع) آنها اشاره شده است».[2]


سپس ابوالفضل المرسی (655ـ570ق) که صاحب کتاب تفسیر است این دیدگاه را به صورت افراطی می‌پذیرد و می‌گوید:


ادامه مطلب را اینجا بخوانید

http://quranblog.parsiblog.com

 

 


نوشته شده در شنبه ٢۱ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:٠٠ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

نــور قــرآن

نــور قــرآن رهگشــا و رهنماست
هــر کلامــش پــرتــو ذات خداست
تکیه گاهی محکمســت و استوار
صــد اشــارت دارد از آن کـــردگــار
........................

نوشته شده در شنبه ٢۱ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۸:٥۱ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

عمــل به قــرآن

بــا عمــل تفسیــر قــرآن صـورتی زیبا بود
ور نه آن تفسیر صورت بی عــمـل ملغا بود
منــفذ کــان سعــادت آیــه قــرآنــی است
سالک ایــن ره بــه یــاری عمــل پــویــا بود
وعــده جنــات تــجــری تــحتــها الانــهار را
می دهد بر مومنین کان جانشان مأموا بود
می شود که روشن بیوت اهل دل با خواندنش
تا که در زهنش ز قــرآن این چنین معنا بود
هــر کــه از قــرآن بخواند ســوره آیــات نور
می شود پیروز از لـطف و دلــش بــرنــا بود
پــس و بیا رو به سوی واقعیت کن که جان
همچو مــرغی بــا امیــد وصـل او دروا شود
خــســروی بــا پــرتو بینا ســراید نــغمه ای
نوش از آن ساغر که عشقش در جهان صهبا بود
گوگل
 

نوشته شده در شنبه ٢۱ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۸:٤٧ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

ظاهر و باطن قرآن

حرف قرآن را مدان که ظاهر است
زیر ظاهر باطنی بس باهر است
زیر آن باطن، یکی بطن دگر
خیره گردد اندر او فکر و نظر
زیر آن باطن یکی بطن سوم
کاندر او گردد خِردها جمله گُم
همچنین تا هفت بطن ای بوالکرم
میشمر تو زین حدیث معتصم
نور قرآن ای پسر ظاهر مبین
دیو، آدم را نبیند غیر طین
ظاهر قرآن چو شخص آدمی است
که نقوشش ظاهر و جانش خفی است

مولوی

نوشته شده در شنبه ٢۱ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۸:٤٥ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

چرا به امام زمان (عج) شریک القرآن می‎گوئیم

یکی از القابی که ائمه با آن خوانده می شوند ، شریک القرآن است.

تعبیر " شریک القرآن" در چند زیارت ، خطاب به امام حسین (علیه السلام) ، امام زمان (عج الله) و ائمه مصومین به کار رفته است.از جمله :

در زیارت امام حسین علیه السلام در اول رجب ، نیمه شعبان و ...، می خوانیم :

السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِینَ الرَّحْمَنِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَرِیکَ الْقُرْآن
(بحارالأنوار ،ج 98 ، ص 336 ؛ إقبال‏ الأعمال ، ص 712 ؛ البلدالأمین ، ص 281 ؛ المصباح‏ للکفعمی ، ص 491.)

ِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ الْمَقَامِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَرِیکَ الْقُرْآن
(بحارالأنوار ،ج 98 ، ص 354 .)

همچنین خطاب امام زمان (عج الله) و دیگر ائمه می گوئیم:


السلام علیک یا صاحب الزمان السلام علیک یا خلیفه الرحمن السلام علیک یا شریک القرآن

(مفاتیح الجنان، جامع الزیارت)


السَّلَامُ عَلَیْکُمْ أَئِمَّةَ الْمُؤْمِنِینَ وَ سَادَةَ الْمُتَّقِینَ وَ کُبَرَاءَ الصِّدِّیقِینَ وَ أُمَرَاءَ الصَّالِحِینَ وَ قَادَةَ الْمُحْسِنِینَ وَ أَعْلَامَ الْمُهْتَدِینَ وَ أَنْوَارَ الْعَارِفِینَ وَ وَرَثَةَ الْأَنْبِیَاءِ وَ صَفْوَةَ الْأَوْصِیَاءِ وَ شُمُوسَ الْأَتْقِیَاءِ وَ بُدُورَ الْخُلَفَاءِ وَ عِبَادَ الرَّحْمَنِ وَ شُرَکَاءَ الْقُرْآن‏

بحارالأنوار ،ج 99 ،ص 163.

/////////////////////////////////////

علت این که ائمه شریک قرآن هستند :

در حدیث گرانبهای ثقلین ،
رسول خدا فرمودند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثِّقْلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا

مستدرک ‏الوسائل ،ج 7 ،ص 255.

در این حدیث ، پیامبر می فرمایند ، من دو ودیعه گرانبها در میان شما باقی می گذارم ؛کتاب خدا و اهل بیتم ، این دو از هم جدا نمی شوند تا زمانی که در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند و تا هنگامی که به آن دو چنگ زده باشید، هرگز گمراه نخواهید شد.

بنا به این روایت شریف ، خاندان عصمت و طهارت و قرآن در کنار یکدیگر قرار گرفته اند به گونه ای که تمسک به یکی به تنهایی و فراموشی دیگری ، قطعا باعث گمراهی می شود و اثر حیات بخشی خود را از دست خواهند داد. ائمه مفسر قرآن و به عبارتی قرآن ناطق هستند. همیشه همراه قرآن هستند. پس می توان ائمه را شریک قرآن نامید.

 

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=27188&p=442505

 

/////////////////////////////////////////////////

چرا به امام زمان شریک قران می گوئیم ؟!





امام زمان شریک قرآن است!؟


شاید شما هم این تعبیر را شنیده باشید که امام عصر عجل الله فرجه شریک قرآن گفته می‌شود. این تعبیر واقعا به چه معناست؟ و چرا به ایشان «شریک القرآن» گفته مى‌شود؟ پاسخ این سوال و معنای این اصطلاح را همراه ما بیاموزید:


1. خواندن?امام زمان،علیه?السلام، با تعبیر زیبا و گرانسنگ «شریک‌القرآن» برگرفته از سخنان ائمه معصومین، علیهم‌السلام، است. این تعبیر در چند زیارت معتبر خطاب به امام حسین و حضرت مهدى،علیهماالسلام، وارد گردیده است:

«السلام علیک یا امین الرحمان، السلام علیک یا شریک‌القرآن» (1) «السلام علیک یا صاحب‌الزمان، السلام علیک یا خلیفة الرحمان، السلام علیک یا شریک القرآن، السلام علیک یا قاطع البرهان» (2)

از طرفى چون تعبیر «شرکاء القرآن» در زیارت مجموعه ائمه معصومین، علیهم‌ السلام، مورد استفاده قرار گرفته، یقینا مفرد آن «شریک‌القرآن» در مورد شخصیت ممتاز این سلسله، یعنى حضرت مهدى،علیه‌السلام، صادق خواهد بود:

«السلام علیک ائمة?المؤمنین... و عباد الرحمان?و شرکاءالفرقان و منهج‌الایمان» (3) «السلام علیک ائمة المؤمنین و سادة المتقین... و شرکاءالقرآن» (4)


2. علاوه براین، اگر «شریک‌القرآن» بودن به معناى «همپا و همراه بودن با قرآن» باشد، کلام جاودانه پیامبر،صلى‌الله علیه وآله، بر آن دلالت دارد که فرمود: «انى تارک فیکم الثقلین کتاب‌الله و عترتى ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا» (5) «من کتاب خدا و خاندان خودم را به عنوان دو ودیعت گرانبها در بین شما باقى مى?گذارم، تا زمانى که به آن دو چنگ?زده باشید، هرگز گمراه نخواهید شد.»

اگر عترت و خاندان معصوم پیامبر، صلى‌الله‌علیه‌وآله، قرین قرآن و همراه و همپاى آن شمرده شده‌اند، به یقین در روزگار ما این عنوان در وجود شریف تنها باقیمانده آنان امام زمان،علیه‌السلام، تجلى مى‌یابد.

تنها اوست که در این دوران همیشه با قرآن و در کنار قرآن بوده و خواهد بود. اگر قرار باشد امت اسلام به حفظ امانتهاى پیامبر بزرگوار خویش پایبند باشند باید در ضمن تمسک به قرآن، همواره به ولاى شریک القرآن، حضرت مهدى، علیه‌السلام، نیز متمسک باشند.


3. اگر «شریک‌القرآن» بودن امام، علیه‌السلام، در تلازم‌ با «شریک‌الامام» بودن قرآن قرار گیرد و مشارکت هر دو را در ابعاد مختلف اعجاز و هدایت‌برساند، باز هم همان سخن پیشین پیامبر،صلى‌الله علیه وآله، بر آن دلالت دارد که فرمود:

«تا زمانى که به هر دو ودیعه چنگ زده باشید، هرگز گمراه نخواهید شد.»

تمسک به قرآن در کنار تمسک به امام زمان،علیه‌السلام، است که اثربخش و حیات آفرین است، چنانکه تمسک به امام زمان علیه‌السلام، درکنار تمسک به قرآن است که از ضلالت و سرگشتگى باز مى‌دارد.

قرآن و امام علیه‌السلام، اگر هر دو با هم در زندگى فرد یا ساختار جامعه‌اى مورد توجه و اقتدا قرار گرفتند، هدایت آن فرد یا جامعه تضمین شده خواهد بود، چنانکه امام و قرآن اگر هر دو با هم مورد بى‌توجهى?و غفلت واقع شدند، ضلالت و سقوط آن?فرد وجامعه قطعى خواهد بود.

حال اگر امام بدون قرآن، یا قرآن بدون امام،علیه‌السلام، در حیات فرد یا جامعه‌اى مطرح گردید، نقش هدایتى هر دو عقیم خواهد ماند و دیگر رشد و حرکت و پویایى را به ارمغان نخواهند آورد.

مثال چنین شراکتى را در مشارکت آب و آفتاب براى رشد گیاه مى‌توان جست، گیاه با بهره‌گیرى از آب و آفتاب است که رشد مى‌کند و به برگ و بار مى‌نشیند.

با توجه به همین مشارکت طرفینى بین «قرآن و امام» است که مى‌توان گفت در منطق پیامبر،صلى‌الله علیه وآله، که منطبق بر وحى است - قرآنى که شریک امام معصوم نباشد، قرآن هست، اما «معجزه جاودانه اسلام» و «کتاب هدایت» و «یگانه قانون سعادت» نیست و نیز امامى که شریک قرآن نباشد، امامت مى‌کند، اما «امام معصوم» و «یگانه پیشواى راه نجات» نیست. در همین راستاست که پیامبر،صلى‌الله علیه وآله، مى?فرماید: «على مع?القرآن و القرآن مع على» (6) «على،علیه‌السلام، با قرآن است و قرآن با على،علیه?السلام»و اگر بپذیریم که على،علیه‌السلام، و حضرت مهدى، علیه‌السلام، به عنوان آغازگر و پایان‌بخش سلسله وصایت و امامت هر دو یک نورند و دو جلوه یک حقیقت ناب به شمار مى?آیند، مى‌توان سخن پیامبر،صلى‌الله علیه وآله، را عمومیت داد و گفت: «مهدى،علیه‌السلام،با قرآن است و قرآن با مهدى،علیه السلام» که این بیانى دیگر از همان تعبیر شریف و شگفت «شریک القرآن» بودن امان زمان،علیه السلام، است.

4. اگر «شریک?القرآن?» بودن، ناظر به نقش امام زمان،علیه?السلام، در استمرار و ادامه حیات قرآن باشد، باز هم شواهدى در روایات و زیارات وجود دارد، که از آن جمله است: «اللهم جدد به ما امتحى من دینک و احى به ما بدل من کتابک» (7)

خدایا آنچه از دینت?به نابودى گراییده، به وسیله او تجدید فرما و آنچه از کتابت دگرگونى و تبدیل پذیرفته به وسیله او احیا کن. «... و احى بولیک القرآن?» (8)

و قرآن را به ولى خویش - امام زمان،علیه‌السلام حیاتى دوباره بخش. «و احى به میت الکتاب والسنة» (9)

خداوندا! امام زمان،علیه?السلام، را احیاگر قرآن و سنت پیامبر،صلى الله‌علیه‌وآله، قرار ده.

با توجه به اینکه این زیارتها و دعاها برگرفته از کلام معصومین، علیهم?السلام، و حتى برخى از آنها وارد شده از ناحیه مقدسه خود امام زمان،علیه‌السلام، است، نشانگر نقش قطعى آن بزرگوار در حیات قرآن و آثار حیات?بخش آن است، که خود مى?تواند جلوه?اى دیگر از «شریک?القرآن?» بودن به شمار آید.

5. تعابیرى دیگر همچون:

«الناطق عن?القرآن» (10) کسى که از قرآن و بر پایه قرآن سخن مى‌گوید.

«تالى کتاب?الله و ترجمانه» (11) تلاوت کننده و بیان کننده معارف قرآن.

«ملقن احکام القرآن» (12) تلقین و تعلیم دهنده احکام قرآن.

«اولى?الناس بکتاب?الله» (13) شایسته‌ترین و سزاوارترین مردم به کتاب خدا.

«الحاکم بین اهل القرآن?بالقرآن» (14) کسى که بین اسلامیان که اهل قرآن‌اند بر اساس قرآن حکومت مى‌کند.

«القائم بکتاب جدید» (15) کسى که قیامش بر پایه قرآنى تازه و تجدید شده صورت مى‌گیرد.

که همگى آنها در ضمن روایات و زیاراتى مخصوص امام زمان، علیه‌السلام، وارد شده‌اند، بیانگر کیفیت عملکرد قرآنى امام زمان، علیه?السلام، و جلوه‌هاى گوناگون قرآن در سیرت و سنت آن بزرگوار هستند و از طرفى تلاوت و ترجمه و تعلیم قرآن و حاکمیت و پیاده شدن آن در زندگى انسانها را وابسته به امام زمان،علیه‌السلام، مى‌شمارند.

دقت در اینگونه تعابیر نیز مى‌تواند در راستاى فهم «شریک القرآن» بودن امام زمان،علیه‌السلام، به گونه‌اى دیگر ما را یارى دهد.
 
 
 

 


نوشته شده در پنجشنبه ۱٩ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۱٠:٠۱ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

معنای عزائم :

عزائم از ماده عزم به معنای قصد، آهنگ اراده به کار واجب و فریضه است.
( فرهنگ بزرگ جامع نوین (فرهنگ سیاح)، ج 2، ص 1045. )

عزائم جمع عزیمه و آن بمعنى اراده و خواستن است‏ .
ترجمه و تفسیر قرآن عظیم ( ترجمه فیض الاسلام)، ج‏3، ص: 820.

العَزْم و العَزِیمَة: تصمیم و پیمان قلبى بر انجام و گذراندن کار.(مفردات الفاظ قرآن،ج1،ص565.)

العَزِیمَة: مص، و- ج عَزَائِم: تصمیم راسخ؛ «عَزائِمُ اللّهِ»: آنچه که خداوند بر بندگان واجب نموده است.(فرهنگ ابجدی عربی - فارسی ، ج1،ص609.)

علت نامیدن این چهار سوره به عزائم :

چهار سوره (نجم، فصلت، سجده و علق) را سوره های "عزائم" یا "عزائم السجود" نامیده اند زیرا در این سوره ها سجده واجب وجود دارد و اگر کسی چهار آیه سجده دار را در این سوره ها بخواند یا گوش دهد، بعد از اتمام آن، سجده بر او واجب می شود.

جرجانی در بیان این که چرا این سوره ها ، عزائم نامیده شده اند می گوید :

و این چهار سوره را در شرع سوره عزایم خوانند( از عزایم بمعنى افسونها) زیرا که آیتها به منزله افسون هایند که دلهاى متکبران را نرم مى‏ کنند و سجود را که در او خضوع و خشوع تمام است لازم مى ‏گردانند .‏
آیات الأحکام (الجرجانی)، ج‏1، ص: 252.

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=27230&p=442452

اگر تنهاترین تنها شوم باز خدا هست
او جانشین همه نداشتنهاست
نفرین ها و آفرین ها بی ثمر است
اگر تمامی خلق گرگهای هار شوند
و از آسمان هول و کینه بر سرم بارد
تو مهربان جاودان آسیب نا پذیر من هستی
ای پناهگاه ابدی
تو می توانی جانشین همه بی پناهی ها شوی

 


نوشته شده در پنجشنبه ۱٩ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:٥٢ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

دعای مخصوص ماه رجب(نکاتی درباره ی دعای رجبیه)

 

 

Click for larger version

Click for larger version

Click for larger version

 

http://www.quranct.com/showthread.php?1856-دعای-مخصوص-ماه-رجب(نکاتی-درباره-ی-دعای-رجبیه)&p=9359

 

 

niyayesh آواتار ها

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=11968&p=442441

 

 

 


نوشته شده در پنجشنبه ۱٩ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:٤٧ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

 

 http://www.quranct.com/forum.php

 

http://www.quranct.com/forum.php

 

 

http://www.quranct.com/forum.php

قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ :

مَن قَرَاَ الْقُرآنَ حَتّی یَسْتَظْهرَهُ وَ یَحْفَظَهُ اَدْخَلَهُ اللهُ الْجَنَّةَ و شَفَّعَهُ فی عَشْرَةٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِهِ کُلِّهِمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النّارُ

«هر که (آنقدر) قرآن بخواند تا حفظ شود، خداوند او را به بهشت داخل خواهد کرد و شفاعتش را درباره ده نفر از خانواده‌اش که آتش جهنم بر آن واجب شده، می‌پذیرد.»

مجمع البیان، ج 1، ص 45.

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=17308&p=442436

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در پنجشنبه ۱٩ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:٤٠ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

قرآن کریم فارسی و انگلیسی

جستجوی قرآن کریم  در

http://www.parsquran.com

 

 

کانون گفتگوی قرآنی

در    http://www.askquran.ir

 

 

شهر مجازی قرآن کریم

 

در    http://www.quranct.com/forum.php

 


نوشته شده در پنجشنبه ۱٩ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:۳٥ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

کلمه جادل  و   یجادل  در فرآن کریم

 

کلمه مورد نظر: جادل >>  تعداد تکرار: 24

در

 

http://www.parsquran.com/data/search.php?page=1&user=far&quantity=%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%84&lang=ara

 

و صفحات ذکر شده در آن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

////////////////////////////

 

کلمه مورد نظر: یجادل >>  تعداد تکرار: 15

 

در

 

http://www.parsquran.com/data/search.php?page=1&user=far&quantity=%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%84&lang=ara

 

و صفحات ذکر شده در آن

 

 

 

گوگل

 

آرشیو - وبلاگ های قرآنی    Quranic Weblogs

 

 

http://quranblog.parsiblog.com/Archive/%D8%A2%D8%B1%D8%B4%D9%8A%D9%88/

 

 

مسجد دای آنگا، پنجاب - پاکستان

 

 

http://quranblog.parsiblog.com/Archive/%D8%A2%D8%B1%D8%B4%D9%8A%D9%88/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در پنجشنبه ۱٩ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:٢٢ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

وَکَتَبْنَا عَلَیْهِمْ فِیهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ «45»

و ما در تورات بر بنى‏اسرائیل مقرّر داشتیم که [در قانون قصاص] جان در برابر جان ، و چشم در مقابل چشم ، و بینى به عوض بینى ، و گوش به جاى گوش ، و دندان در برابر دندان ، و زخم‏ها را قصاصى است . و هر که از آن قصاص گذشت کند ، پس آن گذشت کفّاره‏اى براى [خطاها و معاصىِ] اوست . و آنان که بر طبق آنچه خدا نازل کرده داورى نکنند ، یقیناً ستمکارند . « 45»

سوره المائده

 http://www.erfan.ir/farsi/quran/quran_proj/display/display.php?id_page_q=115

//////////////////////////////////////////

التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ «112»

[آن مؤمنان ، همان] توبه‏کنندگان ، عبادت کنندگان ، سپاس‏گزاران ، روزه‏داران ، رکوع کنندگان ، سجده‏کنندگان ، فرمان‏دهندگان به معروف و بازدارندگان از منکر و پاسداران حدود و مقرّرات خدایند ؛ و مؤمنان را [به رحمت و رضوان خدا] مژده ده . « 112»

سوره التوبه

http://www.erfan.ir/farsi/quran/quran_proj/display/display.php?id_page_q=115

گوگل

http://img.tebyan.net/big/1388/07/10217776521414220184193252211233241168202220.jpg

 

 

 

 

 


نوشته شده در پنجشنبه ۱٩ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:۱٤ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

 

http://quran-fans.blogfa.com

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۱٥ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:۱۱ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  



http://www.pic3nter.com/1389/03/emam-khomeini

http://www.pic3nter.com/dl/Religious/n/Large/Emam_khomeini_003.jpg

http://www.pic3nter.com/dl/Religious/n/Large/Emam_khomeini_004.jpg

 

امام عزیزمان همبشه درفکر و قلبمان زنده ای

فکر امام و راه امام زنده همیشه تاریخ برای همه مردم

امروز بیشتر از دیروز دوستت داریم زیرا هر روز که می گذر بزرگی فکر و اندیشه سبزت و بزرگی انقلاب اسلامی ات برما مکشوف

می شود...

..........................

http://yabaqeyatallah.blogfa.com

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۱٥ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:۱٠ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

ویژه نامه ولادت امام محمد باقر علیه السلام

ولادت با سعادت حضرت باقر العلوم (شکافنده علوم) ، پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت محمد بن علی علیهما السلام ، زاده شده در بیت نبوت و طهارت در مدینه منوره به سال 57 هجری، از پدری بمانند زین العابدین و مادر بی مانندی چون فاطمه دختر امام حسن مجتبی را به حضرت امام ولی عصر عجل الله تعالی فرجه و پیروان راه اهل بیت عصمت و طهارت صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نما ئیم

فضیلت ماه مبارک رجب

اعمال مشترکه ماه رجب

اعمال مخصوصه شب و روز ماه رجب

ایّام البیض

زیارت امام حسین علیه السلام در روز اول ماه رجب

دعاهای ماه رجب

ویژه نامه ولادت امام محمد باقر علیه السلام

کارت پستال ولادت امام باقر علیه السلام // گالری عکس از قبرستان بقیع

پیامک به مناسبت ولادت امام محمد باقر علیه السلام

مولودی ولادت امام باقر علیه السلام

زیارت امام باقر علیه السلام با نوای مداحان مشهور فارسی و عربی

پایگاه مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۱٥ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:٠٩ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

  • نگاهی به اعجاز خداوند در شکل گیری جنین
  • قرآن ، معجزات و اسرار آن
  • اعجاز علمی قرآن در گیاهان
  • اعجاز قرآن کریم در علم زمین شناسی
  • مراحل شکل گیری باران از اعجاز علمی قرآن
  • اعجاز در کجای قرآن وجود دارد؟
  • قصری در بهشت از فضائل سورۀ اخلاص
  • فضیلت معوذات در احادیث گهربار رسول الله
  • http://tebyan-zn.ir

     

     


    نوشته شده در یکشنبه ۱٥ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ٩:٠۱ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
    طبقه بندی:  

    فضیلت معوذات در احادیث گهربار رسول الله

    فضیلت معوذات در احادیث گهربار رسول الله

    فضیلت معوذات (سه سورۀ آخر قرآن) از لابه لای احادیث گهربار رسول الله صلی الله علیه وسلم

    فضیلت اول:

    نظیر معوذات دیده نشده است و بی مثال هستند. به دلیل حدیث عقبة بن عامر:

    قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: ((ألم تر آیات أُنزلت اللیلة لم یُرَ مثلهن قط: ] قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَق [، و ] قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاس [ ([1]).( پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: آیا نمی دانی که آیاتی امشب نازل شده اند که نظیر آنها را هرگز کسی ندیده است؟ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَق و قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاس )

    فضیلت دوّم:

    پیامبر صلی الله علیه وسلّم با این دو سوره تعویذ می فرمودند در حدیث : کان رسول الله صلی الله علیه وسلم یتعوذ من الجان وعین الإنسان، حتى نزلت المعوذتان فلما نزلتا: أخذ بهما وترک ما سواهما))([2]).(رسول خدا صلی الله علیه وسلم از جنّ و از چشم بد انسانها به الله پناه می بردند و دعا می کردند تا اینکه معوذتین نازل شد ، و وقتی این دو سوره نازل گردید، این دو تا را می خواندند و چیز دیگری را نخواندند.) ......................

    http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/6/2/29202.html

     

     


    نوشته شده در یکشنبه ۱٥ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۸:٥۸ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
    طبقه بندی:  

    اعجاز در کجای قرآن وجود دارد؟

     ابوحیان توحیدی می گوید:

    از بندار فارسی پرسیده شد که در چه جایی از قرآن معجزه وجود دارد؟ گفت: در این سؤال از بین بردن معنا وجود دارد و مانند این است که بگویید کجای انسان، انسان وجود دارد؟بنابر این نمی توان در انسان به نقطه ای اشاره کرد و گفت که اینجا انسان است، بلکه باید به او مانند یک کل نگاه کرد و گفت که این یک انسان است، آنگاه است که حق گفته اید و درست به انسان اشاره نموده اید. قرآن را نیز نباید به خاطر شرافت و عظمتش ، به صورت مجزا و تکه تکه مورد بررسی و اشاره قرار داد، هرچند که آن معنی در ذات خود ،آیتی برای جستجوگر خود و هدایتی برای خواننده اش می باشد، و انسان توانایی تسلط بر اغراض خداوند و اسرار او را در کتابش ندارد، از این روست که در پیشگاه قرآن عقل های بشری متحیر و مبهوت می مانند و چشم ها از عظمت آن خیره می گردند.

    پس اعجاز در سراسر قرآن ساری و جاری است وحتی یک آیه هم نیست که معجزه نباشد، بر اساس همین حقیقت است که امام عبدالقاهر جرجانی (رحمه الله) برای تفسیر اعجاز قرآن نظریه ی نظم آیات را ارایه کرده است، زیرا در تمام قرآن نظم خاصی حاکم است: یعنی اگر اعجاز تنها در اخبار غیبی قرآن بود یا در تطابق آیات قرآن با اکتشافات واختراعات عصر جدید می بود، یا اینکه مر بوط به حکمت های تشریع می بود، در آیاتی که سخنی از این مباحث نیست می بایست اعجازی وجود نداشته باشد، اما این در حالی است که آیاتی وجود دارد که حاوی هیچ یک از موارد بالا نیست، امّا بدون هیچ تردیدی معجزه است، لذا این حقیقت به اثبات می رسد که،اعجاز هر آیه منوط به وصفی است که هیچ آیه ای از آن خالی نیست .............و آن وصف عجیب، چیزی جز نظم آیات قرآن نیست.

    امّا چه اتفاقی می افتد که یک کلمه ی عادی تبدیل به معجزه می شود؟

    ادامه در

    http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/6/2/29193.html

     

     


    نوشته شده در یکشنبه ۱٥ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۸:٥٦ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
    طبقه بندی:  

    قرآن مجید کتابی است جهانی

    ...............

    و آیه کریمه: «و ما هو الا ذکر للعالمین‏» (5) و آیه: «ان هو الا ذکر للعالمین‏» (6) ترجمه:نیست قرآن مگر یادآوری برای همه جهانیان) .

    و آیه کریمه: «انها لاحدی الکبر نذیرا للبشر» (7) ترجمه:بدرستی این آیه یکی از بزرگترین آیات میباشد در حالیکه ترساننده بشر است) .

    http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/information_quran/quran_wisdom_knowledge/2007/4/22/7618.html

     

     


    نوشته شده در شنبه ٧ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۱٢:٥۱ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
    طبقه بندی:  

    عظمت و فضیلت قرآن مجید از دیدگاه پیامبر اکرم (ص)

     واحد دار القرآن تبیان زنجان-

    درک عظمت قرآن کریم، منوط به معرفت قرآن در تمامى ابعاد است. یعنى شناخت حقایق و معارف غیبى، اسرار و حکم، شرایع و احکام، قصص و امثال، محکم و متشابه، تأویل و تنزیل و ظاهر و باطن آن، که هر کدام بُعدى از ابعاد و جلوه اى از جلوه هاى قرآن کریم است .

    ..........................

    حضرت على ـ علیه السلام ـ از پیامبر ـ صلى الله علیه و آله ـ چنین نقل کرده اند:

    «خیارکم من تعلم القرآن و علمه.»

    «بهترین شما آن کسانى اند که قرآن را فرا گیرند و به دیگران آموزش دهند.»

    ........................

    http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/5/26/28284.html

     

     


    نوشته شده در شنبه ٧ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۱٢:٤٦ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
    طبقه بندی:  

    راز محبوبیت از نگاه قرآن

     واحد دار القرآن تبیان زنجان-

    وش دعا را باید از ابراهیم خلیل(سلام الله علیه) بیاموزیم. او به خدای سبحان عرض می کند: (فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ )۱ پروردگارا دلهای گروهی از مردم را متوجه ذریه و خانواده ی من کن، که آنان را دوست داشته باشند و بطلبند و محبوب بین مؤمنان گردند.

    قرآن کریم راه محبوب شدن بین مؤمنان را بیان کرده فرمود: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا.»۲ آنان که از نظر عقیده مؤمن و از نظر اعمال صالح اند، خدا برای آنها محبت قرار داده و آنان را محبوب دلهای دیگران می کند.

    ........................

    http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/5/24/27875.html

     

     

     

     


    نوشته شده در شنبه ٧ خرداد ،۱۳٩٠ساعت ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
    طبقه بندی:  

    مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
    By Ashoora.ir & Night Skin