قرآن کریم

سوره الانعام  آیات16-17

 

 وَإِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ «17» وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ «18»

و اگر خدا تو را آسیبى رساند ، کسى جز او برطرف کننده آن نیست ، و اگر تو را خیرى رساند [حفظ و دوامش فقط به دست اوست] ؛ پس او بر هر کارى تواناست . « 17» اوست که بر بندگانش چیره مى‏باشد، و او حکیم و آگاه است . « 18»

http://www.erfan.ir/farsi/quran/quran_proj/display/display.php

 

 


نوشته شده در چهارشنبه ٢٤ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ۱٠:۱٥ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

 

mafateholqaeb.mihanblog.com

 

 


نوشته شده در سه‌شنبه ٢۳ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ۱٠:٤۸ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

 
عمریست که از حضور او جا ماندیم
در غربت سرد خویش تنــها ماندیم
او منتـــظر ماست که مـــا برگردیم
مــاییم که در غیبت کبـــری ماندیم
 
 
 
 

نوشته شده در شنبه ٢٠ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ۱٢:۳٥ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

واقعیات شگفت‌انگیز در مورد قرآن

http://RadsMs.com

معجزات عددی در قرآن کریم - www.RadsMs.com

دکتر طریق السوادان آیاتی را در قرآن مجید پیدا کرده‌ است

که قید می‌کند موضوعی برابر با موضوعی دیگر است، مثلاً مرد برابر است با زن.

گرچه این مسئله از نظر صرف‌و‌نحو دستوری بی‌اشکال است

اما واقعیت اعجاب‌آور این است که تعداد دفعاتی که کلمه مرد در قرآن دیده می‌شود

۲۴ مرتبه و تعداد دفعاتی که کلمه زن در قرآن دیده می‌شود هم ۲۴ مرتبه است،

درنتیجه، نه تنها این عبارت از نظر دستوری صحیح است،

بلکه از نظر ریاضیات نیز کاملاً بی‌اشکال است، یعنی ۲۴=۲۴

با مطالعه بیشتر آیات مختلف، او کشف نموده‌است که این مسئله درمورد همه

چیزهایی که در قرآن ذکر شده این با آن برابر است، صدق می‌کند .

به کلماتی که دفعات به‌کار بستن آن در قرآن ذکر شده، نگاه کنید:

ادامه در لینک زیر


دنیا ۱۱۵ / آخرت ۱۱۵

ملائک ۸۸ / شیطان ۸۸

زندگی ۱۴۵ / مرگ ۱۴۵

سود ۵۰ / زیان ۵۰

ملت (مردم) ۵۰ / پیامبران ۵۰

ابلیس ۱۱ / پناه جستن از  شر ابلیس ۱۱

مصیبت ۷۵ / شکر ۷۵

صدقه ٧٣ / رضایت ٧٣

فریب خوردگان (گمراه شدگان) ۱۷ / مردگان (مردم مرده) ١٧

مسلمین ۴١ / جهاد ۴١

طلا ۸ / زندگی راحت ٨

جادو ۶٠ / فتنه ۶٠

زکات ٣٢ / برکت ٣٢

ذهن ۴٩ / نور ۴٩

زبان ٢۵ / موعظه (گفتار، اندرز) ٢۵

آرزو ٨ / ترس ٨

آشکارا سخن گفتن (سخنرانی) ١٨ /  تبلیغ کردن ١٨

سختی ١١۴ / صبر١١۴

محمد (صلوات الله علیه) ۴ / شریعت (آموزه های حضرت محمد (ص) ۴

مرد ٢۴ / زن ٢۴

همچنین جالب است که نگاهی به دفعات تکرار کلمات زیر در قرآن داشته باشیم:

نماز ۵،   ماه ١٢، روز ٣۶۵

دریا  ٣٢، زمین (خشکی) ١٣

دریا +  خشکی = ۴۵=۱۳+۳۲

دریا       =  ( ۱۰۰ ضرب در ۳۲ ) تقسیم بر ۴۵  = ۷۱٫۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱

خشکی =  (۱۰۰ ضرب در ۱۳ ) تقسیم بر ۴۵ = ۲۸٫۸۸۸۸۸۸۸۸۸۸۸۸۸۹

دریا + خشکی = ۱۰۰/۰۰ درصد !!!

دانش بشری اخیراً اثبات نموده که آب ۷۱/۱۱۱ درصد و خشکی ۲۸/۸۸۹ درصد  از کره زمین را فراگرفته است.

آیا همه اینها اتفاقی است؟

سوال اینجاست که چه کسی به حضرت محمد (صلوات الله علیه) اینها را آموخته است؟

قرآن هم دقیقاً همین را بیان می‌کند.

 

http://www.radsms.com/%d9%85%d8%b9%d8%ac%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%b9%d8%af%d8%af%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85#more-7896

 

 


نوشته شده در پنجشنبه ۱۸ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ۱:٠۳ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

سه مرتبه غفلت از نماز
قال الصادق - علیه السلام -:
اذا قام العبد الى الصلاة اقبل الله - عز و جل - علیه بوجهه فلا یزال مقبلا علیه حتى یلتفت ثلاث مرات فاذا التفت ثلاث مرات اعرض عنه
وقتى بنده به نماز ایستاد، خداوند متعال به وى توجه مى کند و توجه اش را از او قطع نمى کند تا موقعى که سه مرتبه از یاد خدا غافل گردد، در این هنگام خداوند سبحان نیز از او اعراض خواهد کرد.
(بحارالانوار، ج 84، ص 241)

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=23641&page=52

 

لیست موضوعات تاپیک به همراه لینک آنها


 

 
paeiz آواتار ها
 
 
 
 
 
 
 

نوشته شده در سه‌شنبه ۱٦ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ۱:٢۸ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

طراحی پوستر قرآنی با آیات درخواستی شما

 

در

http://www.askquran.ir/showthread.php?p=423087&posted=1#post423087

 


 

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26187

 

 

 

 


نوشته شده در سه‌شنبه ۱٦ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ۱:٢۱ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

چه صراطی مستقیم است؟

چه صراطی مستقیم است؟ 

صراط:

کلمه «صراط» که بیش از 40 مرتبه در قرآن آمده است، به معنى راه هموار، روشن و وسیع است. در زندگى انسان راههاى متعددى وجود دارد که او باید یکى از آنها را انتخاب کند:

راه هوس‏هاى خود، راه هوس‏هاى مردم، راه طاغوت‏ها، راه نیاکان و پیشینیان به جهت تعصّب‏هاى قومى و نژادى، راه وسوسه‏هاى شیطانى، راههاى تجربه نشده و بالاخره راه خدا و اولیاى خدا.

طبیعى است که انسان معتقد به خدا از میان این همه راه تنها راه خدا و اولیاى او را انتخاب مى‏کند، زیرا این راه امتیازاتى دارد که دیگر راهها ندارند:

راه مستقیم، کوتاه‏ترین راه میان دو نقطه است، لذا این راه نزدیکترین راه براى رسیدن به مقصود است.

...........................

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/3/9/19380.html

 

 

 


نوشته شده در پنجشنبه ۱۱ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ۱:٠٩ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

 دو چیز مانع قهر خدا و نزول رحمت الهی است ایمان و عمل صالح.(۹۶-۹۸/اعراف)

.........................

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/3/30/20578.html

 

و اگر اهل شهرها و آبادى‏ها ایمان مى‏آوردند و پرهیزکارى پیشه مى‏کردند ، یقیناً [درهاىِ] برکاتى از آسمان و زمین را بر آنان مى‏گشودیم ، ولى [آیات الهى و پیامبران را] تکذیب کردند ، ما هم آنان را به کیفر اعمالى که همواره مرتکب مى‏شدند [به عذابى سخت] گرفتیم . « 96»

 
 
 
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ «96»
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

و اگر اهل شهرها و آبادى‏ها ایمان مى‏آوردند و پرهیزکارى پیشه مى‏کردند ، یقیناً [درهاىِ] برکاتى از آسمان و زمین را بر آنان مى‏گشودیم ، ولى [آیات الهى و پیامبران را] تکذیب کردند ، ما هم آنان را به کیفر اعمالى که همواره مرتکب مى‏شدند [به عذابى سخت] گرفتیم . « 96»

نوشته شده در پنجشنبه ۱۱ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ۱:٠۱ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

با زنان قرآنی آشنا شویم !

واحد دار القرآن تبیان زنجان-

قرآن به صراحت یا به کنایه ، از دوازده زن پاک نام می برد:

حوا: آسیه همسر فرعون ،  سارا همسر ابراهیم  ،  هاجر همسر ابراهیم ،  یوکابد مادر موسی ، صفورا همسر موسی و دختر شعیب ،  الیزابت یا یصابات همسر زکریا ،  حنّه همسر عمران ،  همسر ایوب ،  بلقیس ،  مریم علیهاالسلام ، خدیجه علیهاالسلام.

قرآن برای هر یک از این زنان صفت یا صفات بارزی را به عنوان شاخصه ذکر می نماید که به ترتیب یاد شده به آن صفات اشاره می شود :

۱- حوا همسر حضرت آدم از تائبات بود

« قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَآ اَنْفُسَنَا وَاِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا… ؛ … پروردگارا! ما به خود ستم کردیم و اگر تو ما را نبخشایی و بر ما ترحم ننمایی هر آینه از زیانکاران خواهیم بود.»۱

۲- آسیه همسر فرعون از مؤمنات و مشتاقان خدا بود

«وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ امَنُواامْرَاَتَ فِرْعَوْنَ اِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَکَ بَیْتًا… ؛ خداوند برای کسانی که ایمان آورده اند (آسیه) زن فرعون را مثال می زند… آن گاه که [در مقابل تهدیدات فرعون] گفت: پروردگارا خانه ای در نزد خودت (بهشت)، برای من بنا نما… .»۲

۳- سارا همسر ابراهیم از قائمات و خدمتگزاران پیامبر بود

«وَ امْرَاَتُهُ قَائِمَة… ؛ و همسر او به خدمتگزاری به پا بود….»۳

۴- هاجر همسر ابراهیم از سائحات بود

سائحات که در قرآن به عنوان یکی از صفات کمالی برای زنان ذکر شده۴ به معنای زنان مهاجر است . علامه طباطبایی می گوید : سائحات کسانی هستند که با گامهای خود از مسجدی به مسجد دیگر و از معبدی به معبد دیگر هجرت نموده ، با بدنهای خود در پی اطاعت و انجام دستورات پروردگار می روند. ۵

هاجر نمونه سائحات بود ؛ زیرا به امر خداوند همراه ابراهیم از اورشلیم به مکه هجرت کرد و رنج دوری از وطن ، خانه و شوهر خود را تحمل نمود و در جست وجوی آب بارها میان دو کوه صفا و مروه را پیمود .

۵- یوکابد مادر موسی از مسلمات و توکل کنندگان بر خدا بود

«اِذْ اَوْحَیْنَآ اِلَیآ اُمِّکَ مَا یُوحَیآ * اَنِ اقْذِفیهِ فِی التَّابُوتِ فَاقْذِفیهِ فِی الْیَمِّ فَلْیُلْقِهِ الْیَمُّ… ؛ مادر حضرت موسی نمونه زنان مسلمان بود. او به امر پروردگار و با توکل بر او عزیزترین نعمت پروردگار، فرزندش را به دریا انداخت. »۶

۶- صفورا دختر شعیب ، همسر موسی نمونه حیا و حسن انتخاب بود

«فَجَآءَتْهُ اِحْدیهُمَا تَمْشی عَلَی اسْتِحْیَآءٍ… یَآ اَبَتِ اسْتَءْجِرْهُ اِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَءْجَرْتَ الْقَوِیُّ الاَْمینُ ؛ دختر شعیب در هنگام دعوت از موسی به سوی پدرش نهایت حیا، و آزرم را رعایت نمود و به رغم تهیدستی موسی ملاک گزینش را امین و توانا بودن می داند.»۷
سائحات کسانی هستند که با گامهای خود از مسجدی به مسجد دیگر و از معبدی به معبد دیگر هجرت نموده ، با بدنهای خود در پی اطاعت و انجام دستورات پروردگار می روند۵٫

۷- الیزابت همسر زکریا از صالحات و خاشعات بود

«فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ وَهَبْنَا لَهُ یَحْیی وَ اَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ اِنَّهُمْ کَانُوا یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَ یَدْعُونَنَا رَغَبًا وَ رَهَبًا وَ کَانُوا لَنَا خَاشِعینَ ؛ ما همسر زکریا را برایش صالح گردانیدیم ، آنها در کارهای خیر سبقت می گرفتند و ما را با حالت بیم و امید دعا می کردند و همواره در برابر ما خاضع و خاشع بودند.»۸

۸ – حنه همسر عمران از متصدقات و صادقات و مخلصات بود

« اِذْ قَالَتِ امْرَاَتُ عِمْرَانَ رَبِّ اِنّی نَذَرْتُ لَکَ مَا فی بَطْنی مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّیآ… »۹

حنه همسر عمران، مادر مریم علیهاالسلام با اخلاص نذر نمود فرزندی را که در شکم دارد خدمتگزار بیت المقدس قرار دهد و به آنجا هدیه کند؛ پس چون فرزندش متولد شد صدق خود را با وفای به نذرش به اوج رساند .
فرقه سازی های شبه عرفانی در جهان مدرن

۹- همسر ایوب نمونه صبر و ایثارگری و خدمتگزاری پیامبر بود

« وَ اتَیْنَاهُ اَهْلَهُ… »۱۰ « … وَ وَهَبْنَا أَهْلَهُ… »۱۱

همسر ایوب نمونه بزرگی از ایثار و فداکاری بود ، از همین رو لیاقت یافت که خداوند در قرآن از او به کنایه به نیکی یاد کند ؛ زیرا در هنگام گرفتاری حضرت ایوب و بیماری و تعفن بدن او همه حتی فرزندان از او دوری گزیدند و ترکش کردند و در حالی که ایوب به فقر و فاقه دچار بود و به دلیل بیماری جسمانی حتی کسی برای صدقه دادن نزد او نمی آمد ، فقط همسرش ایثار نموده ، در کنار او ماند و حتی با گدایی برای حضرت ایوب به مدت طولاتی نان و غذا تهیه می نمود و دست از آن حضرت برنمی داشت . افزون بر اینها حاضر شد برای نشکستن سوگند حضرت ایوب بعد از بهبود و تمکن او ، ضربه ضغث را تحمل کند:

« وَخُذْ بِیَدِکَ ضِغْثًا فَاضْرِبْ بِهِ وَ لاَ تَحْنَثْ اِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا »۱۲ و هرگز زبان به اعتراض نگشود که ای ایوب! بعد از آن همه صبوری و خدمتی که به پای تو ریختم آیا باید نسبت به من گمان بد ببری و عجولانه سوگند یاد کنی و هم اکنون نیز برای شکستن قسم تو ، من باید ضغث را تحمل کنم ؟! ۱۳

۱۰- بلقیس نمونه عقل ، درایت و آینده نگری و حق گرایی بود

«اِنّی وَجَدْتُ امْرَاَةً تَمْلِکُهُمْ وَ اُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْ ءٍ … قَالَتْ رَبِّ اِنّی ظَلَمْتُ نَفْسی وَاَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمَانَ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمینَ»۱۴

افزون بر این ، علامه طباطبایی معتقد است عبارت « اُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْ ءٍ » بر اساس قرائن در آیه شریفه بیان می دارد که از جمله چیزهایی که به بلقیس داده شده بود دوراندیشی ، عقل ، درایت ، حزم و عزم نیز بود

سیاق و دلالت این آیات به طور ضمنی روشن می کند که بلقیس زنی هوشمند ، با درایت ، عاقبت اندیش ، اهل مشورت ، و دارای روح حق گرایی بوده است ؛ زیرا پس از مشاهده دلایل درستی نبوت حضرت سلیمان بلافاصله به خداوند ایمان آورده ، مسلمان می شود و از کفر خود نادم شده ، آن را ظلم به خویش (ظلمتُ نفسی) معرفی می کند . هوش و درایت او از آنجا آشکار می شود که وقتی نامه سلیمان به دستش می رسد با تعمق در آن ، از نامه به وصف کریم یاد کرده ، بلافاصله اظهار نظر نمی کند ، بلکه نخبگان کشوری و لشکری را گرد آورده ، با آنان به مشورت می نشیند . نخبگان لشکری راه مقابله با قدرت را پیشنهاد می کنند ، اما با این حال تصمیم گیری نهایی را برعهده خود بلقیس می گذارند که خود نشان از مقبولیت حزم و عقل او در میان نخبگان دارد . بلقیس بر اساس شناخت و درایت خود تصمیم به تحقیق ، تأمل و مذاکره می گیرد و چون حق برایش آشکار می گردد بلافاصله تسلیم حق می شود. ۱۵

افزون بر این ، علامه طباطبایی معتقد است عبارت « اُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْ ءٍ » بر اساس قرائن در آیه شریفه بیان می دارد که از جمله چیزهایی که به بلقیس داده شده بود دوراندیشی ، عقل ، درایت ، حزم و عزم نیز بود. ۱۶

۱۱- خدیجه نمونه ایثار و احسان بود

« … وَ وَجَدَکَ عَائِلاً… »۱۷

مفسران آیه را اشاره به حضرت خدیجه(س) دانسته اند ؛ زیرا کلمه عائل را به معنای فقیر گرفته و گفته اند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بعد از آنکه مالی نداشت خداوند او را به وسیله حضرت خدیجه علیهاالسلام که اموالش را پس از ازدواج به پیامبر بخشید ، ثروتمند نمود۱۸٫ افزون بر این ، روایاتی نقل شده که این نظر را تأیید می کند۱۹

تجلی کمال یازده زن الهی قرآنی در فاطمه علیهاالسلام

قرآن از فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز در موارد متعددی به کنایه یاد کرده، وی را نمونه وفا کنندگان به عهد، صائمات، متصدّقات، صابرات و ذاکرات معرفی می کند.۲۰

تجلی کامل تر تقدس مریم علیهاالسلام در فاطمه علیهاالسلام

مریم، مادر حضرت عیسی زن پاکی است که قرآن بیشتر ازسایر زنان به نیکی از او یاد نموده است. خداوند ۳۴ بار به صراحت نام وی را در قرآن آورده و ویژگیهای متعالی آن بانو را مستقیم یا غیر مستقیم یادآور شده است؛

مانند، رویش نیکو (و انبتها نباتا حسنا)، صاحب محراب (کلما دخل علیها الزکریا المحراب)، قلب پر از ایمان و دارای کمال علم (صدقت بکلمات ربها و کتبه)، عصمت، تطهیر و برگزیده خدا (و اذ قالت الملائکة یا مریم إن اللّه اصطفاک و طهرک)، پاکدامنی و عفت، مادر فرزندی پاک (مریم ابنة عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا)، واسطه الحاق نسل به انبیاء، برگزیدگی و برتری بر زنان (إن اللّه اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین)، محدَّثه بودن و نزول ملائکه بر او (اذ قالت الملائکة یا مریم إن اللّه یبشرک بغلام…) و کرامت و دریافت غذای بهشتی، مشتاق بهشت و اشتیاق بهشت به او. قرآن به صراحت او را صدیقه (و امه صدیقة) و از قائنات معرفی می کند:

«وَ صَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَ کُتُبِهِ وَ کَانَتْ مِنَ الْقَانِتینَ»۲۱

… و مریم کلمات پروردگار خویش و کتب آسمانی او را با کمال ایمان تصدیق کرد و او از قانتین بود.

قانت از ماده قنوت به معنای مداومت بر طاعت همراه با خضوع است و از نظر مرحوم طبرسی به معنای نماز، طاعت، طول رکوع، قیام، دعا و سکوت است.۲۲

مریم، مادر حضرت عیسی زن پاکی است که قرآن بیشتر ازسایر زنان به نیکی از او یاد نموده است. خداوند ۳۴ بار به صراحت نام وی را در قرآن آورده و ویژگیهای متعالی آن بانو را مستقیم یا غیر مستقیم یادآور شده است

در کلمات پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام نیز صفات دیگری درباره حضرت مریم ذکر شده است؛ مانند نیل به آخرین درجه کمال، پاکی از خون زنانه و…۲۳

۱- فاطمه علیهاالسلام ؛ نمونه کامل صائمات و صادقات

«… یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطیرًا»۲۴

ائمه اطهار علیهم السلام۲۵ و تمام مفسران شیعه۲۶ و بیشتر مفسران اهل سنت۲۷ این آیات سوره دهر را در مورد نذری می دانند که علی علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام برای شفای حسن و حسین علیهماالسلام کردند، و پس از بهبود آنان به نذر خود وفا کرده، سه روز را روزه گرفتند و افطاری خود را به مسکین، یتیم و اسیر دادند و خود با آب افطار کردند .

۲ – فاطمه ؛ نمونه کامل متصدقات ، مخلصات و مشتاقان به خدا

«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکینًا وَ یَتیمًا وَ اَسیرًا * اِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللّهِ لاَ نُریدُ مِنْکُمْ جَزَآءً وَ لاَ شُکُورًا»۲۸

۳ – فاطمه؛ نمونه کامل صابرات

«وَ جَزیهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَریرًا»۲۹

۴ – فاطمه، نمونه کامل ذاکرات، قانتات و خاشعات

«اِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَریرًا»


گردآوری:گروه قرآن سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/quran.html

 

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/3/30/20561.html

 

 

 


نوشته شده در پنجشنبه ۱۱ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

چرا خطاب های قرآنی با مردان است؟

چرا خطاب های قرآنی با مردان است؟

..................

ائمه (ع) نمونه ی مردم خوبند و همه ی افراد جامعه، چه زن و چه مرد باید به آنها اقتدا کنند. فاطمه زهرا(س) هم این چنین است، نمونه ی مردم خوب است، نه نمونه ی زنان خوب. ذات اقدس اله در آیه ای که تلاوت شد نفرمود نمونه ی زنان خوب زن فرعون است، نفرمود نمونه ی زنان خوب مریم است بلکه فرمود: مریم و آسیه نمونه مردم خوب هستند.

پس انسان خوب، نمونه ی انسان های دیگر است چه مرد باشد چه زن. خداوند متعال در سوره مبارکه ی نحل می فرماید: (مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً ) ۳ اگر کسی دارای جان و عقیده سالم بود و کارهای صالح انجام داد، زن باشد یا مرد، ما به او حیات طیبه می دهیم.

در اواخر سوره ی آل عمران (که مستحب است انسان موقعی که برای نماز شب برمی خیزد این جملات را قرائت کند)آمده است: (َجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لاَ أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنکُم مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُکُم مِّن بَعْضٍ)۴ اگر کسی مؤمن باشد و عمل خیر انجام دهد چه زن و چه مرد، اجر او را ضایع نمی کنیم. در سوره ی مبارکه ی احزاب هم مفصلا مردان و زنان را کنار هم ذکر می کند: (إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ ...)۵ بنابراین هرگز خطاب های قرآنی به مردان نیست، خطاب به مردم است.

 نویسنده:آیت الله جوادی آملی (حفظه الله)

 http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/3/30/20569.html

 

 

 


نوشته شده در چهارشنبه ۱٠ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ۱:٢۱ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

 پیامکهای سال نو

 

سال خود را با بهترین ۷سین آغاز کنید:

سلام قولا” من رب الرحیم

سلام علئ موسى و هارون

سلام علئ ابراهیم

سلام علئ نوح فى العالمین

سلام علئ المرسلین

سلام علئ إلیاسین

سلام هی حتى مطلع الفجر

-----------

روزها نو نشده کهنه تر از دیروز است / گر کُند یوسف زهرا نظری ، نوروز است

لحظه ها در تپش تاب وتب آمدنش / آسمان چشم به راه قدمش هر روز است

اللهم عجل لولیک الفرج

----------------

بر چهره گل نسیم نوروز خوش است / در صحن چمن روی دل‌افروز خوش است

از دی مهراس، چون بهار آمدنی است / و ایام ظهور آن ستم سوز خوش است!

عید تان مبارک باد

--------------

عید است ولی بدون او غم داریم

عاشق شده ایم و عشق را کم داریم

ای کاش که این عید ظهورش برسد

این گونه هزار عید با هم داریم

اللهم عجل لولیک الفرج

سال نو مبارک

----------------------

آمد بهار و گل رخ من در سفر هنوز

خندید و ابر چشم من از گریه تر هنوز

آمد درخت گل به بر امّا چه فایده؟

کان سرو گلعزار نیامد به بر هنوز

اللهم عجّل لولیک الفرج

 

Soz-eshgh.blogfa.com

 

گوگل

 

http://tebyan-zanjan.ir/images5/img/b6ebf758-e158-4259-9537-84ead0c17530.jpg

 

 

 


نوشته شده در دوشنبه ۱ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ٧:٤٦ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

منظور قرآن از تورات و انجیل کدام است؟

از قرآن کریم چنین فهمیده می شود که انجیل (که به معنای بشارت است) یک کتاب بوده و بر عیسی بن مریم ع نازل شده و وحیی بوده مختص به آن جناب، چون فرموده:

"و انزل التوریة و الانجیل من قبل هدی للناس" (1) ، و نفرموده اناجیل اربعه، پس این انجیل های چهارگانه: "متی"، "مرقس"، "لوقا"، و"یوحنا "کتابهائی هستند که بعد از جناب عیسی ع تالیف شده اند.

...........................

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/3/12/19529.html

 

 


نوشته شده در دوشنبه ۱ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ٧:۳٥ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

 

سال 1390 "سال جهاد اقتصادی" بر شما مبارکباد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت تحویل سال نو:

این سال را «سال جهاد اقتصادی» نامگذاری میکنم.


ادامه مطلب

http://n-hejaz.mihanblog.com

نوروز واژه‌ای است مرکب از دو جزء که روی هم به معنای روز نوین است و بر نخستین روز از نخستین ماه سال خورشیدی آن گاه که آفتاب به برج حمل انتقال می‌‌‌یابد گذارده می‌شود. و اصل پهلوی این واژه نوک روچ یا نوک روز بوده است.

http://n-hejaz.mihanblog.com

 

 

 


نوشته شده در دوشنبه ۱ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ٧:٢٩ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

آرامش از دیدگاه قرآن

...............

بر این اساس، دانشمندان اسلامی به آرامش، نگاهی مقدس افکنده و آن را پدیده ای الهی شمرده اند که از سوی فرشتگان بر دل های مؤمنان فرود می آید و زمینه ساز تقویت ایمانشان است؛ همان گونه که اضطراب و نگرانی از جانب شیطان بر دل های آلوده به گناه چنگ انداخته و زمینه ساز فسق و کفر است.(8)

ایمان در جایگاه جامع ترین مفهوم دینی در اسلام، از ریشه «أمن» به معنای آرامش جان و رهایی از هرگونه هراس و اندوه است(9) که ارتباط میان پذیرش گفتار خداوند و دست یابی به آرامش روح و روان را نشان می دهد.(10) آنان که ایمان آورده، آفت ناپاکی را به حریم آن راه ندهند، آرامش از آنِ ایشان است و آن ها همان هدایت یافتگانند: «کسانی که ایمان آورده و ایمان خود را با هیچ ستمی نیامیخته اند، اینانند که [از خشم خدا] در امانند و اینان هدایت یافتگان اند»(11) واژه اسلام نیز بیان نگر تسلیم محض انسان در برابر خداوند همه جهانیان است که احساس امنیت و آرامش از پیامدهای آن به شمار می رود: «چنین نیست، بلکه هر کس خود را تسلیم خدا کند و نیکوکار باشد، اجرش را نزد پروردگارش خواهد داشت، و هیچ ترسی بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد »(12)

قرآن رویکرد توحیدی را در زندگی، یگانه راه دست یابی به امنیت روح و روان می شمرد: «و چگونه من از آنچه به وسیله آن شرک می ورزید بترسم، در حالی که شما از این نمی ترسید که چیزی را شریک خدا ساخته اید که درباره آن دلیلی بر شما نازل نکرده است؟

.....................

انواع آرامش

آرامش از نگاه قرآن در یک طبقه بندی کلی به دو بخش دنیایی و آخرتی تقسیم می شود که دو روی یک حقیقت هستند: «آگاه باشید که دوستان خدا نه ترسی بر آنان است و نه غمگین می شوند. همانان که ایمان آورده و تقوا پیشه کرده اند. در زندگی دنیا و در آخرت مژده برای آنان است. سخنان خدا تغییرپذیر نیست. این است آن کامیابی بزرگ» آرامش، خود ماهیتی روحی و روانی دارد؛ اما از آن جا که عوامل پدیدآورنده آن و موانع به هم زننده آن ممکن است ماهیتی اعتقادی، روانی یا طبیعی داشته باشند می توان به تقسیم آن پرداخت.

.................

 

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/3/12/19526.html

 

 

 


نوشته شده در دوشنبه ۱ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ٧:٢۱ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

اولویت یادگیری قرآن برآموزش زبان خارجی

در

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/3/19/19981.html

 

 

قرآن در کلام امیرمؤمنان علی (ع)

در

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/3/19/20033.html

 

اوصاف و القاب قرآن

با سیری در سخنان علی بن ابی طالب علیه السلام درمی یابیم که ایشان با تعابیر گوناگونی از قرآن یاد کرده اند که هر یک از آن ها، به بخشی از حقایق این کتاب سترگ دلالت دارند؛ از جمله این القاب است: روشنگر حقیقت، اساس دین، سرچشمه علم و ایمان، راه راست هدایت، کتاب خرد و علم، برنامه عمل، کتاب عزّت و پیروزی، منبع احکام و معارف، وسیله پیوند بین خدا و بنده، کتاب پند و اندرز، بهار دل ها، بوستان اندیشمندان، دوای بدترین دردها، شفای نارسایی جان ها، حجّت کامل خدا، آراسته ظاهر و زیبا باطن، برطرف کننده جهل و تاریکی، شناساننده پدیده ها، دارنده بهترین قصّه ها، برطرف سازنده غُصه ها، همیشه پیروز و شکست ناپذیر، رهایی بخش، سیراب کننده عطش ها، سخن گوی امین، بی نیازِ غنی ساز، گل زار عدالت، شفاعت گر روز جزا، فرمان روای دانا، نور همیشه روشن، گوینده صادق، مفسِّر امین، نابودگر گمراهی و ضلالت، نصیحت گر دانا، بُرنده ترین برهان ها، دربردارنده خبرهای گذشته و آینده، برنامه کامل زندگی انسان و میزان اعمال.

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/3/19/20033.html

 

 

 


نوشته شده در دوشنبه ۱ فروردین ،۱۳٩٠ساعت ٧:۱٩ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin