قرآن کریم

ادامه واژه مکر در قرآن کریم

 

کلمه مورد نظر: مکر >>  تعداد تکرار: 49

کلمه مورد نظر: مکر >>  تعداد تکرار: 49


خلاصه نتایج:

المکر 2 بار
المکرمین 2 بار
بمکرهن 1 بار
تمکرون 1 بار
لمکر 1 بار
لیمکروا 1 بار
مکر 6 بار
مکرا 4 بار
مکرتموه 1 بار
مکرم 1 بار
مکرمه 1 بار
مکرمون 3 بار
مکرهم 5 بار
مکروا 3 بار
مکروها 1 بار
ومکر 3 بار
ومکرنا 1 بار
ومکروا 3 بار
یمکر 2 بار
یمکرون 7 بار



آیاتی که لغت مورد نظر در آنها تکرار شده است:

المکر
13:42 35:44

المکرمین
36:27 51:24

بمکرهن
12:31

تمکرون
10:21

لمکر
7:123

لیمکروا
6:123

مکر
7:99 7:99 10:21 13:42 16:26 34:33

مکرا
10:21 27:50 27:50 71:22

مکرتموه
7:123

مکرم
22:18

مکرمه
80:13

مکرمون
21:26 37:42 70:35

مکرهم
13:33 14:46 14:46 14:46 27:51

مکروا
14:46 16:45 40:45

مکروها
17:38

ومکر
3:54 35:10 35:44

ومکرنا
27:50

ومکروا
3:54 27:50 71:22

یمکر
8:30 8:30

یمکرون
6:123 6:124 8:30 12:102 16:127 27:70 35:10

http://www.parsquran.com/data/word.php?user=far&quantity=%D9%85%DA%A9%D8%B1

 

البته همان توضیح قبلی را توجه نمایید که کلماتی که در نوشتن مثل کلمه مکر هستند 

نیز در بالا ذکر شده مثل :

المکرمین 2 بار

 

 

 


نوشته شده در شنبه ۱٤ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۱٢:۳۱ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

12- سوره: 3 , آیه: 54

وَمَکَرُواْ وَمَکَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ

http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20مکر&lang=ara&user=far&page=3

متن عربی آیه : وَمَکَرُواْ وَمَکَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ





  • آنان مکر کردند ، و خدا هم مکر کرد ، و خدا بهترین مکر کنندگان است

 

  • ترجمه فولادوند
    و [دشمنان‏] مکر ورزیدند، و خدا [در پاسخشان‏] مکر در میان آورد، و خداوند بهترین مکرانگیزان است.

 

  • ترجمه مجتبوی
    آنها

 

  • ترجمه مشکینی
    و آنها (کافران بنى اسرائیل براى کشتن عیسى و محو دین او) مکر کردند و خدا هم پاسخ مکرشان را داد، و خدا بهترین پاسخ‏دهندگان مکر است (طراح قتل عیسى علیه السّلام را به شکل او درآورد تا یارانش به جاى عیسى او را به دار آویختند، و سپس دین او را رواج داد)

 

  • ترجمه بهرام پور
    آنها مکر کردند و خدا هم [در پاسخ آنها] مکر در میان آورد و خدا ماهرترین مکر کنندگان است

 

 

 

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=18395&AyeID=347&ltr2=2

وَمَکَرُواْ وَمَکَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِین﴿۵۴﴾ سوره آل عمران

 [دشمنان] مکر ورزیدند و خدا [در پاسخشان] مکر در میان آورد و خداوند بهترین مکرانگیزان است (۵۴)

http://heyatonline.blogfa.com/post-100.aspx

 

 

 


نوشته شده در شنبه ۱٤ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۱٢:٠٠ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

سوره : النحل    آیه : 127

متن عربی آیه : وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللّهِ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَلاَ تَکُ فِی ضَیْقٍ مِّمَّا یَمْکُرُونَ
 
  • صبر کن ، که صبر تو جز به توفیق خدا نیست و برایشان محزون مباش و از مکرشان دلتنگی منمای ،

 

  • ترجمه فولادوند
    و صبر کن و صبر تو جز به [توفیق‏] خدا نیست و بر آنان اندوه مخور و از آنچه نیرنگ مى‏کنند دل تنگ مدار.

 

  • ترجمه مجتبوی
    و شکیبایى کن و شکیبایى تو جز به [یارى و توفیق‏] خداى نیست، و بر آنان اندوه مخور، و از آن نیرنگ و ترفندى که مى‏سازند دلتنگ مباش.

 

  • ترجمه مشکینی
    و (بر ابلاغ رسالت) صبر کن و صبرت جز به (توفیق و یارى) خدا نیست و بر (عدم ایمان) آنها یا سختى و فشار مؤمنان اندوه مخور، و از مکرى که انجام مى‏دهند دلتنگ مشو

 

  • ترجمه بهرام پور
    و صبور باش که صبر تو جز به توفیق خدا نیست، و بر ایشان محزون مباش و از آن مکرى که مى‏کنند دل تنگ مدار

 

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=18395&AyeID=2132&ltr2=3

 

 

 

 

 


نوشته شده در شنبه ۱٤ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۱۱:٥٧ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

واژه   مکر   در قرآن کریم

کلمه مورد نظر: مکر >>  تعداد تکرار: 31

12- سوره: 3 , آیه: 54

وَمَکَرُواْ وَمَکَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ

 http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20مکر&lang=ara&user=far&page=3

در چند صفحه در

 

http://www.parsquran.com/data/search.php?page=1&user=far&quantity=%D9%85%DA%A9%D8%B1&lang=ara

 

البته در بعضی موارد واژه مکروه یا مکرمون که در نوشتن بدون اعراب یکی

با واژه مکر خوانده میشوند   هم آیاتش آمده است مثل :

 

11- سوره: 17 , آیه: 38

کُلُّ ذَلِکَ کَانَ سَیٍّئُهُ عِنْدَ رَبِّکَ مَکْرُوهًا

 

http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20مکر&lang=ara&user=far&page=3

 

10- سوره: 21 , آیه: 26

وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّکْرَمُونَ

 

http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20مکر&lang=ara&user=far&page=2

 

18- سوره: 37 , آیه: 42

فَوَاکِهُ وَهُم مُّکْرَمُونَ

 

http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20مکر&lang=ara&user=far&page=4

 

21- سوره: 80 , آیه: 13

فِی صُحُفٍ مُّکَرَّمَةٍ

 

http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20مکر&lang=ara&user=far&page=5

 

و ...........

 

 

 

 


نوشته شده در شنبه ۱٤ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۱۱:٤٤ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

روشهای رسیدن به زندگی شاد و موفق

............................

● راهکارهای موفقیّت در قرآن وحدیث
▪ قرآن سر شار از آموزه های اخلاقی وتربیتی برای خانواده ها برای داشتن زندگی زیباتر است در ابتدا قرآن چه بر مرد وچه بر زن در مقابل کج روی ها واثبات آن برای خانواده وحفظ موقعیبت خانواده می فرماید :
« امر به معروف ونهی از منکر کنید ... » / آل عمران – ۱۱۰و۱۱۴
▪ سپس می فرماید به قولها وعهد های تان پایبند باشید :
« به عهد خود وفا کنید ...» /مائده -۱ واسراء -۳۴
▪ وبعد می فرماید :
« آیا مردم را به نیکی دعوت می کنید امّا خودتان را فراموش می نمایید ... » بقره – ۴۴
▪ بین شما مودّت ورحمت قرار داده است پس به یکدیگر محبّت کنید :
« در میان تان مودبت ورحمت قرار داد ..» /روم -۲۱
▪ ودر برابر سختی ها مقاوم باشید چون :
« با هر سختی آسانی است .. » الشرح -۴و۵
▪ وبه مردان می فرماید برای حفظ وقوام زندگی از نگاه نامحرم بپرهیزند (نور-۳۱) وبه زنان می فرماید که مطیع باشند و و بدانند که زن با مرد در درگاه خدا تفاوت نمی کند بلکه آن برتر است که با تقواتر باشد .
▪ یا می فرماید : با همسران تان به نرمی برخورد کنید (نساء-۱۹) ویا زنان شایسته چه کسانی هستند؟ (نساء-۳۴) ومردان شایسته در زندگی مشترک چه کسانی اند ؟ و شما زن مرد لباس یکدیگرید (بقره -۱۸۷) و باید خطاهای تان را بپوشانید ونیکی های تان را نمایان کنید و ریا وخودنمایی نکنید (نساء-۳۸) ودر زندگی دوست باشید و خدا شما را از یک تن آفریده است و هم از آن جفت او را خلق کرد (نساء-۱)
بر زنان تان دروغ نبندید و برهیچ زنی دروغ نبندید (نور-۱۱و۱۲) و(نور-۲۲)
بله وکلّی آیات دیگر که همه آنها راهگشای زندگی بشرند ودر بیشرفت وتعالی او بهترین گزینه اند .
همانطور که گفته شد قرآن بهترین کتاب هدایت وراهنمایی است ولی متأسّفانه این بزرگ معجزه الهی حتّی در میان ما مسلمانان هم مهجور مانده وبر بالای تاقچه ها نشسته است وبس.!!!! در حالی که باید فرامین آن اطاعت شود و از نظرات کلّی ان استفاده کرد و با راهنمایی هایش هم در دنیا وهم در اخرت به سعادت رسید .

.................................

http://tebyan-zn.ir/userpapers/sender/15/0/0/5/default.html

 

 


نوشته شده در جمعه ۱۳ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۱٠:۳٠ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

آداب تلاوت پاک ترین کتاب هستى؛ قرآن

فاش گویم آنچه در دل مضمر است

این کتابى نیست چیزى دیگر است

چونکه در جان رفت جان دیگر شود

جان چو دیگر شد جهان دیگر شود(1)

پاک ترین کتاب هستى
قرآن پاک ترین کتاب، از مبدا پاکى و طهارت، بر پاک ترین قلب عالم هستى، تلاوت و از لبان پاک ترین مخلوق الهى، بر عالم وجود عرضه گردید. و به همین خاطر، تنها کسانى مى توانند به این مصحف مطهر نزدیک شده، و از نور پر فیض آن بهره مند گردند که ظاهر و باطنى پاک و طاهر داشته، و از هر گونه آلودگى جسم و روح منزه باشند. ((انه لقرآن کریم. فى کتاب مکنون. لا یمسه الا المطهرون))(2)

......................

طهارت کلى جسم
اولین شرط براى تماس با قرآن، پاک بودن از جنابت و داشتن وضو است و بنابر فتواى حضرت امام خمینى(ره):

((مس نمودن خط قرآنى یعنى رساندن جایى از بدن به خط قرآن، براى کسى که وضو ندارد، حرام است.))(3)

.....................

طهارت دهان
در چند حدیث شریف که از ائمه معصومین(علیهم السلام) نقل گردیده، از دهان بعنوان ((راه قرآن)) و ((یکى از راههاى پروردگار)) یاد شده است.

((امام صادق(ع) فرمود: پیامبر(ص) فرمودند:

ـ راه قرآن را پاکیزه سازید.

پرسیدند: اى رسول خدا! راه قرآن چیست؟

فرمود: دهانهاى شما.

پرسیدند: به چه پاکیزه کنیم؟

فرمود: ((به مسواک زدن))(5)

...........................

طهارت چشم
((از رسول اکرم(ص) نقل شده که فرمودند: ((اعط العین حقها)) حق چشم را ادا کنید.

عرض کردند: حق چشم چیست یا رسول الله؟

فرمود: ((النظر الى المصحف)) نگاه کردن به قرآن.

......................

طهارت روح
روح ناپاکى که اسیر اندیشه هاى شیطانى است، روح پژمرده اى که لطافت و ظرافت خود را از دست داده، و در برخورد با مظاهر معنویت، سرد و بى تفاوت است، روح تیره اى که زنگار گناه و معصیت، تمامى زوایاى آنرا پوشانده است، روح کوچک و حقیرى که فقط خود را مى بیند، و سرگرم بازیچه هاى خویش است، چگونه مى تواند معنویت قرآن را به هنگام تلاوت، درک و لمس نماید؟!

.......................

طهارت سایر اعضاى بدن
بنابر تعبیر آیت الله جوادى آملى: ((گوش و چشم و دست و سایر اعضا نیز راههاى قرآن است)).(9)

.......................

آداب شنوندگان آیات قرآن
شایسته است هنگام شنیدن آواى قرآن و آیات الهى با سکوت عمیق و توجه دقیق موارد زیر را رعایت کنیم:

ـ احترام قلبى خویش را نسبت به کلام الهى ابراز داریم.

ـ در مقابل این بارقه رحمت سر تعظیم و تواضع فرود آوریم.

ـ براى شنیدن این خبر بزرگ آسمانى اعلام آمادگى نمائیم.

ـ با توجه کامل به معانى آن زمینه تدبر و تفکر را در خودمان ایجاد کنیم.

ـ با سکوت و تمرکز فکر، جان خود را در معرض تابش این آفتاب حیات بخش قرار دهیم.

ـ قلب و روح خسته و پریشانمان را شاداب و پرتحرک نمائیم.(11)

قاریان قرآن از منظر امام باقر(ع)
امام پنجم باقر العلوم (ع) قاریان قرآن را به سه دسته تقسیم فرموده و انگیزه هر کدام را بیان فرموده اند:

1 ـ کسانى که قرائت قرآن را وسیله امرار معاش و تقرب به ملوک و فزون طلبى نسبت به مردم قرار داده اند.

2 ـ کسانى که قرآن را مى خوانند و فقط حروف آن را گرفته و حدود آن را ضایع کرده اند.

3 ـ کسانى که قرآن را تلاوت مى کنند و با دستورات شفابخش آن بیمارىهاى قلبى و فکرى خود را درمان مى کنند. شب ها با تلاوت قرآن مإنوس هستند و روزها در صحنه هاى زندگى از آنها الهام مى گیرند و بخاطر انس با قرآن پهلو از رخت خواب ناز تهى مى کنند.

پس خداوند بخاطر این گروه از حاملان معارف قرآن بلا را از اجتماعات دور مى کند و بخاطر آنان باران رحمت خود را فرو مىآورد. بخدا قسم این دسته در جامعه، از کبریت احمر کمیاب تر اند.(12)

 

تلاوت کنندگان از منظر امام صادق(ع)
امام صادق(ع) تلاوت کنندگان قرآن را به سه گروه تقسیم فرموده و نتیجه عمل آنان را بیان مى فرمایند:

1ـ عده اى براى نزدیک شدن به سلاطین و زورمندان و براى سلطه یافتن بر مردم (قرآن مى خوانند) این دسته اهل آتش اند.

2ـ قاریانى که الفاظ قرآن را از برکرده خوب مى خوانند ولیکن حدود آن را ضایع نموده اند اینان هم اهل آتش اند.

3 ـ و گروهى قرآن مى خوانند تا زیر پوشش آن قرار گیرند. اینان به محکم و متشابه آن اعتقاد دارند فرایض را بجاى مىآورند، حلال آن را حلال و حرام آن را حرام دانسته و در مقام عمل تسلیم قوانین قرآننند. این دسته همان کسانى هستند که دست رحمت الهى آنان را از هر سقوطى نجات مى دهد و آنان اهل بهشت اند و درباره هر که بخواهند حق شفاعت دارند.(13)

 

..........................

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2008/9/15/8850.html

 

 


نوشته شده در جمعه ۱۳ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۱٠:۱٩ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

ضرورت و اهمیت حفظ قرآن

ضرورت و اهمیت حفظ قرآن واحد دار القرآن تبیان زنجان-

حفظ قرآن

الحافِظُ لِلْقرآن، العاملُ به معَ الَسّفرةِ الکِرام البَرَرة.

کسی که قرآن را حفظ و به آن عمل می کند، با فرشتگان وحی که عالی رتبه و با حسن و کرامتند همراه خواهد بود.

قال رسول الله (ص):

أشرافُ اُمّتی حَمَلُة القرآن و أصحابُ اللّیلِ

رسول اکرم (ص) می فرماید: حاملان معارف قرآن بزرگان امت من هستند و شب زنده دارانند

...............................

از همه مهمتر حفظ قرآن یکی از راههای آشنایی انسان با مفاهیم عالیه قرآنی و به کار بستن دستورات آن است. حضرت علی (ع) نیز می فرماید:

الله، الله بالقرآنِ لایَسبِقکُم بالعَملِ به غیرکُم.

خدا را ! خدا را! درباره قرآن که دیگران با عمل به آن بر شما پیشی نگیرند.

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/3/3/19191.html

 

 

 


نوشته شده در جمعه ۱۳ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۱٠:٠٩ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

فضیلت سوره یاسین

فضیلت سوره یاسین واحد دار القرآن تبیان زنجان-

فضیلت سوره یاسین

«انّ لکلّ شیءٍ قلب و قلب القرآن یس».(ثواب الاعمال)

در روایات شریفی که همه‌ی مفسرین از کتاب‌های معتبر اخبار نقل کرده‌اند می‌فرماید:

«برای هر چیزی قلبی است و قلب قرآن سوره‌ی «یس» است».

قلب عالم وجود، محمد(ص) است و سوره‌ای هم که ویژه‌ی محمد (ص)باشد،

نسبت به همه‌ی قرآن، قلب قرآن است؛

.....................................

همچنین از رسول خدا (ص) نقل شده است:

«قرآن برتر از همه چیزـ غیر از خدا ـ می‌باشد.

پس،کسی که به قرآن احترام گذارد،هر آینه،خداوند متعال را احترام و عزّت گذارده

و کسی که به قرآن بی حرمتی کند، البته حق او را ناچیز شمرده است.

حرمت قرآن [بر گردنت]مانند حرمت پدر،بر گردن فرزند است.

خداوند ابتلاهای دنیا را از کسی که قرآن را بشنودو بلاهای آخرت را از قاری قرآن دور می‌کند

و به درستی که،در کتاب خدا سوره‌ای است که «عزیز» نامیده می‌شودو قاری آن سوره «شریف» نامیده می‌شود،

این سوره، در نزد خدا، مصاحبش را ـ به تعداد [افراد قبیله‌های] «ربیع» و «مضر» ـ شفاعت می‌کند.

پس رسول خدا(ص) فرمودند: آن سوره «یس» است؛

بعد از آن فرمودند: ای علی،سوره‌ی «یس» را بخوان؛ که در سوره‌ی«یس» ده برکت است،

۱) گرسنه‌ای نمی‌خوابد،مگر اینکه سیر می‌شود.

۲) و نه تشنه‌ای،مگر اینکه سیراب می‌شود.

۳) و نه برهنه‌ای،مگر اینکه پوشانده می‌شود.

۴) و نه مجردی، مگر اینکه ازدواج می‌کند.

۵) و نه ترسانی، مگر اینکه ایمن می‌شود.

۶) و نه در بندی،مگر اینکه نجات پیدا می‌کند.

۷) و نه مریضی،مگر اینکه بهبودی می‌یابد.

۸) و نه مسافری،مگر اینکه در سفر یاری می‌شود.

۹) و نمی‌خوانید این سوره را،در نزد مرده‌ای، مگر اینکه

[گناهان او را] کم می‌کند(و بر مقداری از گناهانش چشم پوشی می‌نماید).

۱۰) و کسی که گم کرده‌ای دارد،این سوره را نمی‌خواند،مگر این که [گم شده‌اش را] پیدا خواهد کرد.

.......................................

رسول الله صلّی الله علیه و آله فرمودند:

«کسی که سوره «یس» و «الصافات» را ،در روز جمعه،بخواند،

سپس،چیزی را از خداوند طلب کند، خدا، به او حاجت‌هایش را عطا می‌فرماید».

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/2/27/19110.html

 

 


نوشته شده در جمعه ۱۳ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۱٠:٠٥ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

مَثَل نور الهى وتفسیری برآیه نور

مَثَل نور الهى وتفسیری برآیه نور واحد دار القرآن تبیان زنجان-

مَثَل نور الهى

بسم الله الرحمن الرحیم ...اعوذ بالله من الشیطان الرجیم الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوة فیها مصباح المصباح فى زجاجة الزجاجة کانها کوکب درى یوقد من شجرة مبارکة زیتونة لا شرقیة و لا غربیة یکاد زیتها یضیى‏ء و لو لم تمسسه نار نور على نور یهدى الله لنوره من یشاء و یضرب الله الامثال للناس و الله بکل شى‏ء علیم .

آیه نور

سوره مبارکه نور را به دلیل همین آیه «سوره نور» مى‏گویند، چون آیه نور در این سوره آمده است اسم آن «سوره نور» شده است.

این آیه کریمه از نظر تفسیر، یکى از آیات مشکله قرآن مجید است و مخصوصا قرآن کریم در آخر همین آیه جمله‏اى ذکر مى‏کند که نشان مى‏دهد این آیه بسیار بسیار قابل تدبر و تامل است و هر کسى به اندازه ظرفیت‏خود چیزى از این آیه کریمه مى‏فهمد، چون در آخر آیه بعد از ذکر مثل مى‏فرماید: «و یضرب الله الامثال للناس‏» خدا مثلها را براى مردم ذکر مى‏کند.در بعضى آیات دیگر مى‏فرماید «خدا مثلها را براى مردم ذکر مى‏کند ولى به عمق این مثلها نمى‏رسند مگر عالمان‏» .این نشان مى‏دهد که مثلهاى قرآن عمقهایى دارد که هر کس نمى‏تواند ادعا کند که من به عمق آنها رسیده‏ام.حال ما به کمک آنچه مفسرین بزرگ گفته‏اند و در روایات آمده است، یک سلسله مطالبى درباره این آیه عرض مى‏کنیم.تعبیر آیه این است: « الله نور السموات و الارض‏» خدا نور آسمانها و زمین است.

..............................

تبیان زنجان

................................

همه عالم به نور اوست پیدا کجا او گردد از عالم هویدا

روایتى است در توحید صدوق که شخصى غیر مسلمان آمد خدمت امیر المؤمنین على(ع)و عرض کرد:یا على!خدا کجاست؟

على(ع)فرمود:هیزم بیاورید.هیزم آوردند(گویا شب هم بوده است).فرمود آتش بزنید. تا آتش زدند همه جا روشن شد.فرمود این نور کجاست؟در کجاى اینجاست؟گفت:همه جا.فرمود:این نور، مخلوقى از مخلوقهاى خداست، تو نمى‏توانى بگویى کجاست، مى‏گویى تا هر جا که روشن کرده همه جا هست، خدا هم همه جا هست و تا هر جا که روشن کرده، [هست]و هر جا که هست او روشن کرده و جا هم جایى است که او روشن کرده و ماوراء ندارد، و بنور وجهک الذى اضاء له کل شى‏ء» .

...........................

قرآن نور است و به سوى نور که معرفت‏خداوند است هدایت مى‏کند، پس معرفة الله، نور است.

..........................

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/2/26/19067.html

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ٦:۱٢ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

آفرینش در شش روز - ۱۰ آیه

بر طبق قرآن, آفرینش این جهان در شش روز یا شش هنگام صورت گرفته است. این موضوع در ۱۰ آیه شرح داده شده است

۱- سوره: ۷ , آیه: ۵۴

در حقیقت پروردگار شما آن خدایى است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید سپس بر عرش [جهاندارى] استیلا یافت روز را به شب که شتابان آن را مى طلبد مى‏پوشاند و [نیز] خورشید و ماه و ستارگان را که به فرمان او رام شده‏اند [پدید آورد] آگاه باش که [عالم] خلق و امر از آن اوست فرخنده خدایى است پروردگار جهانیان

۲- سوره: ۲۵ , آیه: ۵۹

همان کسى که آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است در شش روز آفرید آنگاه بر عرش استیلا یافت رحمتگر عام [اوست] در باره وى از خبره‏اى بپرس [که مى‏داند]

۳- سوره: ۵۷ , آیه: ۴

اوست آن کس که آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید آنگاه بر عرش استیلا یافت آنچه در زمین درآید و آنچه از آن برآید و آنچه در آن بالارود [همه را] مى‏داند و هر کجا باشید او با شماست و خدا به هر چه مى‏کنید بیناست

۴- سوره: ۱۱ , آیه: ۷

و اوست کسى که آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش او بر آب بود تا شما را بیازماید که کدام‏یک نیکوکارترید و اگر بگویى شما پس از مرگ برانگیخته خواهید شد قطعا کسانى که کافر شده‏اند خواهند گفت این [ادعا] جز سحرى آشکار نیست

۵- سوره: ۳۲ , آیه: ۴

خدا کسى است که آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است در شش هنگام آفرید آنگاه بر عرش [قدرت] استیلا یافت براى شما غیر از او سرپرست و شفاعتگرى نیست آیا باز هم پند نمى‏گیرید

۶- سوره: ۱۰ , آیه: ۳

پروردگار شما آن خدایى است که آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید سپس بر عرش استیلا یافت کار [آفرینش] را تدبیر مى‏کند شفاعتگرى جز پس از اذن او نیست این است‏خدا پروردگار شما پس او را بپرستید آیا پند نمى‏گیرید

۷- سوره: ۵۰ , آیه: ۳۸

و در حقیقت آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است در شش هنگام آفریدیم و احساس ماندگى نکردیم

این شش روز, در آیات زیر شرح داده شده اند

۸- سوره: ۴۱ , آیه: ۹

بگو آیا این شمایید که واقعا به آن کسى که زمین را در دو هنگام آفرید کفر مى‏ورزید و براى او همتایانى قرار مى‏دهید این است پروردگار جهانیان

۹- سوره: ۴۱ , آیه: ۱۰

و در [زمین] از فراز آن [لنگرآسا] کوهها نهاد و در آن خیر فراوان پدید آورد و مواد خوراکى آن را در چهار روز اندازه‏ گیرى کرد [که] براى خواهندگان‏ درست [و متناسب با نیازهایشان] است

۱۰- سوره: ۴۱ , آیه: ۱۲

پس آنها را [به صورت] هفت آسمان در دو هنگام مقرر داشت و در هر آسمانى کار [مربوط به] آن را وحى فرمود و آسمان [این] دنیا را به چراغها آذین کردیم و [آن را نیک] نگاه داشتیم این است اندازه‏ گیرى آن نیرومند دانا

بعضیها با توجه به سه آیه بالا, ادعا می کنند که جمع آفرینش در هشت روز بوده است و نه در شش روز و در نتیجه قرآن را دارای تناقض می دانند
این در حالی است که مشخصا چهار روز اشاره شده در بالا , شامل دو روز اول نیز می باشد و در نتیجه مجموع آنها باز هم شش می ماند
بنابراین به طور خلاصه می توان اشاره کرد که آفرینش در شش مرحله یا روز صورت پذیرفته است. در دو روز اول زمین و دنیای مادی آفریده شده است و بعد مواد مورد نیاز حیات در دو روز بعدی خلق شده است. در نهایت در دو روز نهایی آفرینش آسمانها و حیات معنوی صورت پذیرفته است

http://www.parsquran.com/subject/6days.htm

 

گوگل

 

 

 

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ٤:٠۳ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

اعجاز عددى ونظم ریاضى قرآن

........................

معرفى قرآن از طریق قرآن

توجه شما را به قسمتى از آیات قرآن که ماهیت قرآن را مى توان از آنها فهمید جلب مى کنیم :.
((ذلک الکتاب لاریب فیه هدى للمتقین )) (2/2).
((شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن هدى للناس و بینات من الهدى و الفرقان )).
(185/2).
((ان هذا القرآن یهدى للتى هى اقوم )) (9/17).
((و لقد صرفنا فى هذا القرآن لیذکروا و ما یزیدهم الا نفورا)) (41/17).
((و ننزل من القرآن ما هو شفا و رحمة للمؤمنین و لا یزید الظالمین الا خسارا)).
(82/17).
((و انک لتلقى القرآن من لدن حکیم علیم )).
(6/27) .
چـنـانـکـه ملاحظه مى کنید, قرآن خود را حکمت , علم , نور, ذکر, هدایت , موعظه ,بلاغ , وسـیـله جدایى حق از باطل , شفاى بیماریهاى قلبى , بیان هر چیز و وسیله خروج از تاریکى به نور مـى دانـد و هـمـه ایـن عـنـاوین در پرتو توجه به محتواى قرآن وپیروى از رهنمودهاى آن میسر مـى شـود, نـه از طریق دقت در ساختار لفظى و کشف تناسب و توازن حروف و کلمات این کتاب آسمانى .
هرگز به وصف یا عنوانى براى قرآن برخورد نمى کنیم که به جنبه لفظى آن هم از این زاویه خاص نظر داشته باشد.
الـبـتـه یکى از وجوه اعجاز قرآن فصاحت و بلاغت آن است , اما آن دو نیز طریقى براى توجه هرچه بیشتر به مفاد و محتواى این کتاب آسمانى است .

................................

http://www.al-shia.org/html/far/books/quran&olum/ejaz_quran/ejaz_q01.htm

گوگل

 

 

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ٤:٠٠ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

 حضرت مهدی (عج) در قرآن

 

امام مهدی(عج) در قرآن

قرآن کریم، چشمه زلال ناب ترین معارف الهی و ماندگارترین حکمتها و دانشهای مورد نیاز بشر است. کتابی است سراسر راستی و درستی که خبرهای گذشته و آینده جهان را بیان کرده است و هیچ حقیقتی را فروگذار نکرده است. البته روشن است که حجم بسیار گسترده حقایق عالم در ژرفای آیات الهی نهفته است و تنها آنها که به عمق معانی آن دست یابند به آن واقعیات پی خواهند برد و آنان اهل قرآن و مفسران حقیقی آن یعنی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) و خاندان پاک او هستند.

 

قیام و انقلاب آخرین سفیر الهی از بزرگترین حقایق جهان است که در آیات فراوانی از قرآن کریم به آن اشاره شده و روایات بسیاری در تفسیر آن آیات نقل گردیده است که به چند نمونه اشاره میکنیم:

 

در سوره انبیاء آیه 105 آمده است:

 

وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرَ أَنَّ الاَْرْضَ یرِثُها عِبادِی الصّالِحُونَF؛

 

«همانا در زبور پس از ذکر ] تورات [ نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.»

 

امام باقر(علیه السلام) فرمود:

 

«مقصود از بندگان شایستهای که زمین را به ارث میبرند، امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یاران او هستند.»

 

همچنین در بخشی از آیه 86 از سوره هود آمده است:

 

بَقِیةُ اللّهِ خَیرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ؛

 

«بقیة الله برای شما بهتر است اگر مؤمن باشید.»

 

امام باقر(علیه السلام) فرمود:

 

«وقتی ]امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) [ ظهور کند بر دیوار کعبه تکیه زند و اولین سخنی که بر زبان جاری کند این آیه است. سپس میفرماید: «اَنَا بَقِیةُ اللّهِ فی اَرْضِهِ وَ خَلیفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَیکُمْ» من «بقیة الله» در زمین و جانشین او و حجّت او بر شما هستم. پس هر کسی بخواهد بر او سلام کند گوید: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا بَقِیةَ اللّهِ فی اَرْضِهِ».

 

و در سوره حدید آیه 17 فرموده است:

 

اِعْلَمُوا اَنَّ اللّهَ یحْیی الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَینّا لَکُمُ الاْیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ؛

 

«بدانید خداوند زمین را پس از مرگ آن زنده میکند. ما آیات ]خود[ را برای شما بیان کردیم، باشد که بیندیشید.»

 

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

 

مراد این است که خداوند زمین را به واسطه عدالت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دوران ظهورش زنده خواهد کرد پس از آن که به سبب ستم سردمداران گمراهی مرده باشد.

 

و نیز در سوره قصص آیه 5 میفرماید:

 

وَ نُریدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ؛

 

«و ما اراده میکنیم بر مستضعفان زمین، منّت نهیم و آنان را پیشوایان ]مردم [و وارثان زمین قرار دهیم.»

 

امام علی(علیه السلام) فرمود:

 

«مقصود ]از مستضعفان[ خاندان پیامبرند. خداوند پس از تلاش و رنجشان، «مهدی» این دودمان را برمی انگیزد و آنان را به اوج شکوه و عزت و اقتدار میرساند و دشمنانشان را به سختی ذلیل میسازد.»

 

از نمونههای بالا روشن میشود که برای برداشت حقایق از قرآن، تنها نباید به ظاهر آیات بسنده کرد؛ بلکه بسیاری از واقعیتهای عالم در درون آیات قرآن نهفته است که اهلبیت(علیهم السلام) به عنوان مفسران واقعی قرآن، بیان کنندة آن هستند. بنابراین اگرچه آیاتی از قرآن، در ظاهر مربوط به یک رویداد در زمان و مکان خاصی است ولی مانع از آن نیست که در زمانهای بعد و برای آیندگان، مصداق پیدا کند و دربارة آنان نیز جاری گردد و همین رمز جاودانگی قرآن برای همه نسلهاست.

 

بر این اساس، با اینکه آیه 5 سوره قصص دربارة قوم بنی اسرائیل نازل شده و جریان پیروزی آنها بر فرعونیان را بیان میکند ولی در روایات متعدّد این آیه بر قیام امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و روزگار ظهور او منطبق گردیده است و دقت در متن آیه هم نشان میدهد که حاکمیت مستضعفان بر مستکبران، یک سنّت و اراده الهی است که اختصاص به زمان و مکان و افراد خاصّی ندارد.

 

http://sharid.parsiblog.com

گوگل

 

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۳:۳۸ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

حضرت مهدی (عج) در قرآن

در  http://sharid.parsiblog.com

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۳:۳٤ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

قرض الحسنه دادن در قرآن کریم

سوره ۵۷: الحدید - جزء ۲۷

مَن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ ﴿۱۱﴾

کیست آن کس که به خدا وامى نیکو دهد تا [نتیجه‏اش را] براى وى دوچندان گرداند و او را پاداشى خوش باشد (۱۱)

سوره ۵۷: الحدید - جزء ۲۷

....................................

إِنَّ الْمُصَّدِّقِینَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ کَرِیمٌ ﴿۱۸﴾

در حقیقت مردان و زنان صدقه‏دهنده و [آنان که] به خدا وامى نیکو داده‏اند ایشان را [پاداش] دو چندان گردد و اجرى نیکو خواهند داشت (۱۸)

http://www.parsquran.com/data/show.php?user=far&lang=far&sura=57&ayat=9

گوگل

 

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۳:٢٢ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

قرآن هدایتگر عقل و جان

..............................

به راستی چگونه می توان به تحلیل شخصیت این بزرگان نشست؟

این پاسخ را فقط می توان از قرآن خواست. زیرا قرآن است که آنان را بزرگ نموده و الا فرقی بین آنان و دیگر انسان های خفته و خاموش و بی نام تاریخ نبود.

قرآن کریم، دلیل نورانی شدن جان های این بزرگان را این گونه تبیین می کند:

1. به آنها علم آنچه را نمی دانند می آموزد: «...یعلّمکم ما لم تکونوا تعلمون »

 (سوره بقره، آیه 151)

2. آنها را به تفکر وا می دارد: « و أنزلنا إلیک الذّکر لتبیّن للنّاس ما نزّل إلیهم و لعلّهم یتفکّرون »

(سوره نحل، آیه 44)

3. آنها را توصیه به تعقل می کند: «...قد بیّنا لکم الآیات إن کنتم تعقلون »

 (سوره آل عمران، آیه 118)

اینجاست که جان آماده می شود و خود را در معرض عنایات الهی قرار می دهد و:

 الف:   شفا و رحمت را از ژرفای دل می پذیرد، چون:

« و ننزّل من القرآن ما هو شفاء و رحمة لّلمؤمنین » (سوره اسراء، آیه 82)

ب: از پذیرش رحمت الهی، شفا یافتن، قلب نور الهی را نیز می گیرد و منور می شود. زیرا:

«...قد جائکم من الله نور...» (سوره مائده، آیه 15)

ج: وقتی قلب، نورانی به نور حضرت حق شد، هدایت می یابد. زیرا:

  « یهدی به الله » (سوره مائده، آیه 169)

د: بعد از این مراحل، به دار السلام الهی پا می نهد، زیرا:

 « والله یدعوا الی دارالسلام » (سوره یونس، آیه 25)

اینجاست که شرافت مخاطب بودن حق را می یابد و خداوند بر او سلام می فرستد و می فرماید:

« و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیّاً » (سوره مریم، آیه 15)

http://www.shaaer.com/txt/khatamolanbya/goran/12.htm

گوگل


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۳:٢٠ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

 

 آیه زنده شدن زمین بعد موتش = آمدن بهار ودراصل مربوط به زمان صاحب الزمان عج

 

 

10- سوره: 57 , آیه: 17

اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

﴿ سورة الحدید - سورة 57 - تعداد آیات 29 ﴾

 

اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ﴿١٧﴾

http://www.anhar.ir/Contentview.asp?ID=1614

 

خدای کریم، زنده و میرانده شدن زمین را نیز سزاوار تعقل می داند و می فرماید:

« اعلموا انّ الله یحی الارض بعد موتها قد بیّنّا لکم الآیات لعلّکم تعقلون » (سوره حدید، آیه 17)

بدانید که زمین را خدا پس از مرگ زنده می گرداند. ما آیات و ادله قدرت خود را برای شما بیان کردیم تا مگر فکر و عقل به کار ببندید.

هنگامی که « عقل » آماده هدایت شد و مقدمات آن را پیمود، « جان » برای پذیرش نور الهی مهیا می شود.

 

 

http://www.shaaer.com/txt/khatamolanbya/goran/12.htm

گوگل

 

 امام مهدی(عج) در قرآن

 

و در سوره حدید آیه 17 فرموده است:

 

اِعْلَمُوا اَنَّ اللّهَ یحْیی الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَینّا لَکُمُ الاْیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ؛


«بدانید خداوند زمین را پس از مرگ آن زنده میکند. ما آیات ]خود[ را برای شما بیان کردیم، باشد که بیندیشید.»


امام صادق(علیه السلام) فرمود:


مراد این است که خداوند زمین را به واسطه عدالت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دوران ظهورش زنده خواهد کرد پس از آن که به سبب ستم سردمداران گمراهی مرده باشد.

http://sharid.parsiblog.com

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۳:۱٧ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

تحقیقی درباره کلمه تعقلون در قرآن کریم

کلمه مورد نظر: تعقلون >>  تعداد تکرار: 24

ش 1- سوره: 12 , آیه: 2

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

ش 2- سوره: 10 , آیه: 16

قُل لَّوْ شَاء اللّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَیْکُمْ وَلاَ أَدْرَاکُم بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِیکُمْ عُمُرًا مِّن قَبْلِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

ش 3- سوره: 21 , آیه: 10

لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

ش 4- سوره: 6 , آیه: 32

وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

ش 5- سوره: 2 , آیه: 44

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

http://www.parsquran.com/data/search.php?page=1&user=far&quantity=%D8%AA%D8%B9%D9%82%D9%84%D9%88%D9%86&lang=ara

 

ش 6- سوره: 43 , آیه: 3

إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

ش 7- سوره: 26 , آیه: 28

قَالَ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَمَا بَیْنَهُمَا إِن کُنتُمْ تَعْقِلُونَ

ش 8- سوره: 11 , آیه: 51

یَا قَوْمِ لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَى الَّذِی فَطَرَنِی أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

ش 9- سوره: 3 , آیه: 65

یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِی إِبْرَاهِیمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّورَاةُ وَالإنجِیلُ إِلاَّ مِن بَعْدِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

ش 10- سوره: 57 , آیه: 17

اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20تعقلون&lang=ara&user=far&page=2

کلمه مورد نظر: تعقلون >>  تعداد تکرار: 24

ش 11- سوره: 2 , آیه: 73

فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا کَذَلِکَ یُحْیِی اللّهُ الْمَوْتَى وَیُرِیکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

ش 12- سوره: 2 , آیه: 76

وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلاَ بَعْضُهُمْ إِلَىَ بَعْضٍ قَالُواْ أَتُحَدِّثُونَهُم بِمَا فَتَحَ اللّهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَآجُّوکُم بِهِ عِندَ رَبِّکُمْ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

ش 13- سوره: 24 , آیه: 61

لَیْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْمَرِیضِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى أَنفُسِکُمْ أَن تَأْکُلُوا مِن بُیُوتِکُمْ أَوْ بُیُوتِ آبَائِکُمْ أَوْ بُیُوتِ أُمَّهَاتِکُمْ أَوْ بُیُوتِ إِخْوَانِکُمْ أَوْ بُیُوتِ أَخَوَاتِکُمْ أَوْ بُیُوتِ أَعْمَامِکُمْ أَوْ بُیُوتِ عَمَّاتِکُمْ أَوْ بُیُوتِ أَخْوَالِکُمْ أَوْ بُیُوتِ خَالَاتِکُمْ أَوْ مَا مَلَکْتُم مَّفَاتِحَهُ أَوْ صَدِیقِکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَن تَأْکُلُوا جَمِیعًا أَوْ أَشْتَاتًا فَإِذَا دَخَلْتُم بُیُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَکَةً طَیِّبَةً کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون

ش 14- سوره: 21 , آیه: 67

أُفٍّ لَّکُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

ش 15- سوره: 28 , آیه: 60

وَمَا أُوتِیتُم مِّن شَیْءٍ فَمَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَزِینَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ وَأَبْقَى أَفَلَا تَعْقِلُونَ

http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20تعقلون&lang=ara&user=far&page=3

 

ش 16- سوره: 36 , آیه: 62

وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنکُمْ جِبِلًّا کَثِیرًا أَفَلَمْ تَکُونُوا تَعْقِلُونَ

ش 17- سوره: 23 , آیه: 80

وَهُوَ الَّذِی یُحْیِی وَیُمِیتُ وَلَهُ اخْتِلَافُ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

ش 18- سوره: 40 , آیه: 67

هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ یُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ ثُمَّ لِتَکُونُوا شُیُوخًا وَمِنکُم مَّن یُتَوَفَّى مِن قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُّسَمًّى وَلَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

ش 19- سوره: 3 , آیه: 118

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ لاَ یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الآیَاتِ إِن کُنتُمْ تَعْقِلُونَ

ش 20- سوره: 12 , آیه: 109

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلاَّ رِجَالًا نُّوحِی إِلَیْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَى أَفَلَمْ یَسِیرُواْ فِی الأَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَدَارُ الآخِرَةِ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ اتَّقَواْ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20تعقلون&lang=ara&user=far&page=4

 

ش 21- سوره: 6 , آیه: 151

قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَکُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَإِیَّاهُمْ وَلاَ تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

ش 22- سوره: 37 , آیه: 138

وَبِاللَّیْلِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

ش 23- سوره: 7 , آیه: 169

فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُواْ الْکِتَابَ یَأْخُذُونَ عَرَضَ هَذَا الأدْنَى وَیَقُولُونَ سَیُغْفَرُ لَنَا وَإِن یَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِّثْلُهُ یَأْخُذُوهُ أَلَمْ یُؤْخَذْ عَلَیْهِم مِّیثَاقُ الْکِتَابِ أَن لاَّ یِقُولُواْ عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ وَدَرَسُواْ مَا فِیهِ وَالدَّارُ الآخِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

ش 24- سوره: 2 , آیه: 242

کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20تعقلون&lang=ara&user=far&page=5

 

گوگل

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ٢:٥٧ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

لا تسرفوا انه لایحب المسرفین

..............................

آیا در خیر اسراف می آید:

زیاده روی در همه موارد بجز در کارهای نیک مورد نکوهش واقع شده است (امام علی (ع) ) در دادن صدقه کوشش کن تا جائی که گمان بری اسراف کرده ای و حال آنکه اسراف نیست (یعنی در صدقه دادن، اسراف معنا ندارد) (پیامبر اکرم (ص) ).(35)
انفاق مال در راه خدا هر چند صاحب مال خودش سخت نیازمند باشد و به هر مقداری باشد، هر چند تمام دارائیش را بدهد، اسراف نیست بلکه مطلوب و مستحب است. مانند آیه شریفه
(ایثار می کنند انصار، مهاجران را بر نفس های خویش، هر چند خودشان فقیر و محتاج به آن اموالند و هر کس نفس خود را از بخل نگاه دارد پس ایشان گروه رستگارانند) و امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمایند: (مُقدم داشتن دیگران بر خود از بلندترین درجات ایمان است).(36)

و در سوره هل اتی آیه 8 می فرماید:
(می خورانند طعام را به دیگران در راه دوستی خداوند (یا با دوست داشتن آن طعام) مسکین و یتیم و اسیر را) این آیه در شأن حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) و فضه است که سه روز روزه گرفتند و به آب افطار نمودند و نان های خود را در راه خدا انفاق کردند.(37)

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2010/12/4/13414.html

 

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ٢:٥٥ ‎ب.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

معنای نفس در آیه مباهله

معنای نفس در آیه مباهله

 ضمن تمجید و تقدیر از مقاله مزبور، که چون غالبا از مدارک خود اهل تسنن برگرفته شده، در جای خود مقاله ای ممتع و معتبر است، می خواهیم به بهانه آن مقاله در دو مورد بحثی ارائه دهیم:

مورد اول - نویسنده در آن مقاله (صفحه 39) از فخر رازی نقل می کند که حضرت علی علیه السلام طبق آیه مباهله به منزله جان پیامبرصلی الله علیه وآله است. و باز در صفحه 45، در جواب آنان که کلمه «مولی » را در فرمایش حضرت رسول صلی الله علیه وآله در واقعه غدیرخم، به معنی دوست گرفته اند می گوید: « خداوند متعال مدتها قبل از این واقعه، حضرت علی علیه السلام را به منزله جان پیامبرصلی الله علیه وآله در آیه مباهله اعلام نموده ... بود.»

..............................

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2010/12/1/13226.html

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۱٠:٢٤ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

لا تسرفوا انه لایحب المسرفین

اسراف یکی از رذائل اخلاقی است که در قرآن کریم به معنای مختلف آمده است، مشهورترین آیه ی قرآن درباره اسراف آیه ی 31 سوره اعراف است که خداوند متعال فرموده: (لا تسرفوا انه لایحب المسرفین) (1)

................................

اسراف نکن و مال خودت را پراکنده مساز، به درستی که اسراف کنندگان برادران شیاطین هستند (و در دوزخ با ایشان قرین اند) و شیطان به پروردگارش در نعمت های بی پایان او سخت کفران کننده است). (14)

پی نوشت:
 

1- اعراف، آیه 31.
14- گناهان کبیره، ج 2، ص 101( سوره اعراف، آیه 31).

 

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2010/12/4/13414.html

 

 

حضرت امام صادق (ع) فرموند:

(لباسی را که برای حفظ آبرو و پوشیدن در انظار خلق تهیه کرده ای، آن را در موقع کار کردن یا جایی که مناسب پوشیدن آن نیست، بپوشی اسراف است).(20) و نیز می فرماید: (اسراف آن است که انسان مالش را از بین ببرد و بدنش صدمه بزند (مثل سیگار کشیدن) عرض شد پس اقتار چیست؟ فرمود؟ این است که غذایت نان و نمک باشد در صورتی که قدرت دارای غذای مناسب تری بخوری».(21)

 

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2010/12/4/13414.html

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۱٠:٢٢ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

فضیلت و خواص سوره مبارکه تغابن

 واحد دار القرآن تبیان زنجان-

فضیلت و خواص سوره مبارکه تغابن

شصت و چهارمین سوره قران کریم است که مدنی و ۱۸ آیه دارد.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است: هر کس سوره تغابن را قرائت نماید مرگ ناگهانی از او دفع می شود.(۱)

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: اگر کسی سوره تغابن را در نمازهای واجب قرائت کند این سوره در روز قیامت شفیع او محسوب می شود و شهادت دهنده عادلی است که نزد خداوند در روز رستاخیز به سود قاری شهادت می دهد. آنگاه از او جدا نمی شود تا اینکه او را وارد بهشت سازد.(۲)

جابر از امام باقر علیه السلام در فضیلت سوره های مسبّحات (سوره هایی که با کلمه سبح یا یسبح شروع می شود) روایت کرده است: هر کس همه سوره های مسبّحات را قرائت کند پیش از آن که بمیرد حضرت قائم علیه السلام را درک می کند و اگر بمیرد در جوار رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم خواهد بود. (۳)

آثار وبرکات سوره

۱) جهت امنیت و دفع شر دشمن

از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله و سلم نقل شده است: قرائت سوره تغابن هنگامی که با حاکم و سلطانی روبرو می شوند که از او می ترسند مایه امنیت و دفع شر او می شود.(۴)

۲) برای پیدا شدن شیء گم شده

اگر شخصی چیزی را در زمین پنها ن کند و فراموش کند که آن را در کجا دفن کرده است آیه ۷ سوره تغابن را در کاغذی نو بنویسد و با آب پاکی آن را بشوید و ابتدا در آن مکان که گمان دارد شی دفن شده در آنجاست کندر بسوزاند و بعد آب شسته شده ان را بر آنجا بپاشد خداوند او را به شئ دفن شده هدایت می کند. (۵)

http://tebyan-zn.ir/News-Article/quran/2011/2/26/19079.html

 

 


نوشته شده در یکشنبه ۸ اسفند ،۱۳۸٩ساعت ۱٠:٢٠ ‎ق.ظ توسط ن.غ| نظرات ()
طبقه بندی:  

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin